Bewegen is de remedie tegen de winterdip

6 december 2016
Bewegen is de remedie tegen de winterdip
Er is wel degelijk een remedie tegen de zogenoemde winterdip: bewegen. Dat heeft Romain Meeusen, inspanningsfysioloog aan de VUB, uitgelegd in "De ochtend". Dat bewegen hoeft overigens niet buiten te zijn, ook een goed verlichte fitnesszaal volstaat.
Bewegen heeft een positieve invloed op de hersenen. "Zo gaat beweging een aantal neurotransmitters die tijdens zoals een winterdip naar beneden gaan, positief beïnvloeden door die meer vrijheid te geven. Daarnaast doet beweging ook de stijgen. Dat is een soort groeifactor in de hersenen om nieuwe neuronen aan te maken en de verbindingen tussen neuronen te verstevigen."

Voor wie niet vaak beweegt, is het goed om met fikse wandelingen te starten of een programma zoals start-to-run te volgen. Of het dan niet volstaat om met de fiets naar de bakker te gaan in plaats van met de auto? "Het volstaat niet maar zelfs dat is goed voor de algemene gezondheid", sust Meeusen.

Licht

Dat de koude winterdagen volgens velen niet echt uitnodigen tot beweging, beseft Meeusen. Hij benadrukt echter dat de buitenlucht eveneens van groot belang is in de strijd tegen de winterdip. "Fel licht zoals de zonneschijn die we de voorbije dagen hadden, heeft ook al een positieve invloed bewezen op de negatieve gemoedsingesteldheid. Zo'n dagen zijn ideaal om te starten met bewegen."

Het is echter wel zo dat er ook een genetische factor verbonden is aan de winterdip. "Sommige mensen hebben er meer last van dan andere. Zo zijn sommige mensen net gevoeliger voor een gebrek aan licht." Dat maakt dat ook sporters -die sowieso veel bewegen- een winterdip kunnen doormaken.

Fitness

Wie zich nog niet geroepen voelt om naar buiten te gaan en te bewegen, zal graag horen dat ook binnen sporten kan helpen. "Wie kiest voor de fitness, gaat best voor een fitness met goede verlichting. Een Scandinavisch onderzoek heeft namelijk aangetoond dat fitnessoefeningen in een goed verlichte zaal tot betere effecten leiden dan oefeningen in een donkere zaal."

Bron: deredactie.be

Romain Meeusen, inspanningsfysioloog VUB (De ochtend 6/12/2016)