Chris Tampère: "Je moet niet wachten tot de overheid iets aan het mobiliteitsprobleem doet"

17 februari 2017
Chris Tampère: "Je moet niet wachten tot de overheid iets aan het mobiliteitsprobleem doet"
Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaat 300 miljoen euro investeren in fietsinfrastructuur. Een onderdeel van een “historische” investering van 6 miljard euro, zegt hij zelf. Maar hoe evalueren verkeersexperts Willy Miermans (UHasselt) en Chris Tampère (KULeuven) zijn fietsbeleid? En wat kunnen we zelf doen om de mobiliteitsknoop te ontwarren?
Miermans en Tampère in de Filestop 30 (17/02)

Weyts heeft de voorbije week aangekondigd dat hij de komende jaren fors wil investeren in fietspaden en fietsostrades. Willy Miersmans, docent verkeerskunde aan de Universiteit van Hasselt, is grote voorstander van zo’n doorgedreven fietsbeleid. “Maar het beste fietsbeleid is een sterk snelheidsbeleid,” stelt hij, “Fietsers moeten zich veilig van A naar B kunnen verplaatsen.” Daarom pleit de verkeersexpert voor een lagere maximumsnelheid in bebouwde kommen.

Chris Tampère, verkeersspecialist aan de KU Leuven Mobility Research Center, vindt dat Weyts eerder moet inzetten op veilige en functionele fietsnetwerken in elke gemeente: “Investeren in fietsostrades is een goede zaak, maar we mogen niet vergeten dat 95% van de fietsverplaatsingen nog steeds op lokaal en interlokaal niveau gebeurt.”

Zo haalt Tampère het goede voorbeeld van Bonheiden aan: “Met beperkt budget heeft de gemeente een uitgekiend netwerk aan fietsostrades uitgetekend die het huwelijk tussen auto's en fietsers veiliger heeft laten gebeuren. Auto's passen nu hun snelheid zelf aan.”

Eigen initiatief

Minister Weyts wilt de komende jaren ook fors in openbaar vervoer en waterwegen investeren. Ook kijkt hij richting bedrijven om de mobiliteitsknoop te ontwarren. Tampère: “Je moet niet wachten tot de overheid iets aan het mobiliteitsprobleem doet. Bedrijven en individuen moeten zelf initiatieven op poten zetten om rationeel met mobiliteit om te gaan.” Denk maar aan de kantoorbussen van Colruyt.

Multimodialiteit

Er zijn nog tal van inspirerende voorbeelden. Zo is het mogelijk om in Nederland met zo'n gecoördineerde kaart zowel trein, tram, bus en de fiets te gebruiken. Miermans: "De reiziger heeft geen boodschap aan een gefragmenteerd mobiliteitsbeleid met diverse ticketing. Maar we mogen niet vergeten dat ons verplaatsingsgedrag voor het grootste deel gewoontegedrag is die vastgeroest us volgens bepaalde patronen, trajecten en moden." Dat zijn zaken die we met multimodiale methodes niet zomaar kunnen veranderen, concludeert hij.