Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

Consumenten krijgen meer transparantie in aankoop nieuwe bril

di 27 dec. - 5:16

Prijzen van opticiens vergelijken, wordt vanaf vandaag gemakkelijker. Tot nu toe waren opticiens niet altijd even duidelijk waar de sterke prijsverschillen vandaan komen.
Consumenten krijgen meer transparantie in aankoop nieuwe bril

Opticiens moeten vandaag een gedragscode ondertekenen waarin ze beloven de klanten eerlijk te informeren over kwaliteitsverschillen tussen de verschillende brilglazen. Het initiatief komt van minister-president Kris Peeters (CD&V). “Op die manier is het voor de consument duidelijk waar hij voor betaalt en kan hij met de juiste informatie de prijzen met andere opticiens vergelijken,” legt Jan Somers van Somers Optiek. “Voor ons verandert er weinig, we blijven hetzelfde doen." De maatregel wordt dus voornamelijk gebruikt om de klant op z’n gemak te stellen en te verzekeren dat de hoge prijs die hij betaalt, klopt. 

Test-Aankoop ontdekte in de zomer van 2015 dat de prijsverschillen tussen brillen sterk kunnen verschillen. Bij een steekproef van 89 optiekzaken kwam de consumtenorganisatie tot de conclusie dat alle opticiens wel kwaliteitsvolle brillenglazen verkochten, maar dat het niet evident was om modellen en prijzen met elkaar te vergelijken.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet