Consumenten krijgen meer transparantie in aankoop nieuwe bril

27 december 2016
Consumenten krijgen meer transparantie in aankoop nieuwe bril
Prijzen van opticiens vergelijken, wordt vanaf vandaag gemakkelijker. Tot nu toe waren opticiens niet altijd even duidelijk waar de sterke prijsverschillen vandaan komen.
Jan Somers over de nieuwe gedragscode voor opticiens (De Wereld Vandaag 27/12/16)

Opticiens moeten vandaag een gedragscode ondertekenen waarin ze beloven de klanten eerlijk te informeren over kwaliteitsverschillen tussen de verschillende brilglazen. Het initiatief komt van minister-president Kris Peeters (CD&V). “Op die manier is het voor de consument duidelijk waar hij voor betaalt en kan hij met de juiste informatie de prijzen met andere opticiens vergelijken,” legt Jan Somers van Somers Optiek. “Voor ons verandert er weinig, we blijven hetzelfde doen." De maatregel wordt dus voornamelijk gebruikt om de klant op z’n gemak te stellen en te verzekeren dat de hoge prijs die hij betaalt, klopt. 

Test-Aankoop ontdekte in de zomer van 2015 dat de prijsverschillen tussen brillen sterk kunnen verschillen. Bij een steekproef van 89 optiekzaken kwam de consumtenorganisatie tot de conclusie dat alle opticiens wel kwaliteitsvolle brillenglazen verkochten, maar dat het niet evident was om modellen en prijzen met elkaar te vergelijken.