“Facebook wil politieagent van de hele wereld zijn”

19 december 2016
“Facebook wilt de politieagent van de hele wereld zijn”
"Facebook wil een 'one size fits all'-bedrijf zijn die over de hele wereld beslist wat mag en niet mag.Toch slaagt het bedrijf er niet in om een duidelijk publicatiebeleid te tekenen. Het is moeilijk om één norm voor de hele wereld op te dringen," zegt internetpionier Jo Caudron.
Jo Caudron (Nieuwe Feiten, 19/12/16)
Zo’n 600 man van Facebook beslist in Berlijn wat er al dan niet op het populaire sociale mediakanaal mag verschijnen. Voor de eerste keer deden enkele werknemers anoniem hun verhaal in een Duitse krant over hun erbarmelijke werkomstandigheden en de publicatieregels van het bedrijf.
 
"Facebook is altijd karig geweest met informatie over haar publicatiebeleid". Volgens Jo Caudron neemt het bedrijf haal rol als politieagent van de wereld erg au sérieux, maar slaagt ze er niet in duidelijke en afgelijnde publicatieregels te creëren. “Het is moeilijk om één norm voor de hele wereld op te dringen. Wat kan in België, geldt niet noodzakelijk voor Iran.”
 
Volgens Caudron zou Facebook haar publicatiebeleid gemakkelijk kunnen schikken naar de lokale zeden, gewoontes en wetgeving, maar doet ze dat niet omdat het te duur en te complex is.