Hautekiet
"Aandacht voor nieuws is veel kleiner op sociale media"
do 6 okt. - 3:25
Vier klassen van het Bernardustechnicum in Oudenaarde kregen de opdracht om de hele dag het nieuws te volgen. Elke klas kreeg een ander medium toegewezen:
- Sociale media: Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat
- Krantenwebsites: De Standaard en HLN.be
- Het radionieuws op Radio 1
- Het Journaal op één.
Op het einde van de dag kregen de zesdejaars een vragenlijst met tien actuavragen die aan bod kwamen in alle bovenstaande mediakanalen. Op de grafiek hieronder vind je per medium het percentage juiste antwoorden:
Uit onze (toegegeven: eenvoudige en bescheiden) test blijkt dat jongeren die het nieuws enkel via de sociale media volgen minder goed op de hoogte zijn dan hun leeftijdsgenoten die de traditionele media gevolgd hebben.
Professor Anna Van Cauwenberge (Rijksuniversiteit Groningen) is niet verbaasd over de resultaten: "Uit onderzoek weten we dat contact met nieuws veel vluchtiger is via de sociale media, en dat de nadruk er ook veel meer ligt op entertainment. Even door Facebook scrollen is anders dan een halfuur gaan zitten om het tv-journaal te volgen. Er is minder aandacht voor nieuws op sociale media, zeker bij jongeren".
Nieuwsgewoonte
"Het heeft ook te maken met een nieuwsgewoonte", zegt professor Van Cauwenberge.
Veel mensen gaan nog op vaste momenten op zoek naar nieuws, door bijvoorbeeld 's ochtends de krant te lezen en om 19 uur naar Het Journaal te kijken.
"Jongeren hebben de gewoonte absoluut niet. Zij komen meer toevallig in aanraking met het nieuws, als het opduikt in hun Facebook feed bijvoorbeeld."