Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Bonus

'Koopjes zijn respectloos'

za 7 jan. - 9:50

Het zijn volop koopjes. Er is geen ontkomen aan: schreeuwerige affiches met afprijzingen, drukke winkelstraten, grijpgrage klanten die een halve ravage aanrichten. De Nederlandse winkelketen Tuunte is het beu, en doet niet meer mee met de koopjes.
(c) Belga
tuunte

tuunte

Louis Van Andel is directeur van modeketen Tuunte,  met 42 winkels vooral actief in het oosten van Nederland. Hij heeft het helemaal gehad met de afprijscultuur. Sinds enkele maanden speelt hij het spel niet meer mee. "We zagen in september toen het nog heel warm was, dat de eerste retailers begonnen met koopjes, dat was een bijzondere situatie want de wintercollectie was net binnen, en een wintercollectie is net bedoeld voor de winter. Door die gekte ga je het hele bedrijfseconomisch model ondermijnen.

"We vinden het respectloos naar klanten die recht hebben op een betrouwbaar product, respectloos naar onze eigen medewerkers die een groot deel van het jaar in een dumpzaak moeten staan, en we doen het uit respect voor onze leveranciers want zij hebben echt waarde toegevoegd.

We hebben ervoor gekozen de waarde van het product ook de waarde van het product te laten zijn.

 

Van oude en nieuwe collecties is ook geen sprake bij Tuunte. "Voor een klant is alles nieuw. We hebben met zorg nagedacht wat we in de winkel brengen. Natuurlijk hebben we ook wel wat prijsconcessies maar dat is echt waarvoor de koopjes bedoeld zijn: een artikel dat oorspronkelijk ook niet de goede prijs heeft gehad omdat het misschien verkeerd uit productie is gekomen of omdat het niet voldoen aan de wensen van de tijd of van de klant."

Van Andel heeft er ook bewust voor gekozen om een eigen merk te ontwikkelen en die zet hij ook in de markt. "Als je andere merken verkoopt, dan  ben je inwisselbaar en dan gaat de consument alleen voor de prijs."

Ethiek

Uitverkoop is ook ontstaan door overcapaciteit, zegt Van Andel. "We kopen minder in, zo creëren we krapte en dan kunnen we de werkelijke waarde vragen. Dan kan je ook de werkelijke waarde betalen aan je leveranciers.

We bestellen minder, en betalen beter.

Op die manier hoopt Van Andel in 2018 ethischer te kunnen werken.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet