Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Nieuwe Feiten

Waarom die ingebouwde gps vaak niet handig is

di 18 okt. - 0:52

Eigenlijk zou een mens blij moeten zijn met zijn auto met ingebouwde gps. Maar soms is een “los” toestelletje uit de multimediastore gewoon handiger. Ook brandalarmen of combimagnetrons zijn vaak niet gebruiksvriendelijk. Lees: De hel! Waarom moet het altijd zo moeilijk zijn? Professor industrieel design Jasper van Kuijk gaf enkele verklaringen in Nieuwe Feiten.
Als wij vandaag zouden stoppen met niet gebruiksvriendelijke producten te kopen, dan verandert de markt binnen een jaar

Waarom die ingebouwde gps vaak niet handig is? “Het duurt ongeveer 4 à 5 jaar om een auto te ontwikkelen, en na 2 jaar moet de firma kiezen wel navigatiesysteem ze gaan inbouwen” zegt Jasper van Kuijk. “Tegen de tijd dat de auto voor het eerst op de markt komt, is dat navigatiesysteem dus al enkele jaren oud”. 

Nog zo’n voorbeeld van onhandigheid: brandalarmen.  Ze gaan altijd af, ook al is er geen brand, en je krijgt ze onmogelijk uit. Zo had Van Kuijk zelf, zonder dat ie het wist, een brandalarm in huis met een snoozebutton.  Dit terwijl je op zo’n toestel gewoon een duidelijk knop wilt die dat irritante geluid meteen doet stoppen.  “Die dingen kosten 7,95 euro bij de Ikea. Het zijn niet de meest geavanceerde apparaten”.

 

Zitten er wel interactieontwerpers in het team?

Maar hoe komt dit? “Vaak heeft het te maken met het team dat erop wordt gezet” zegt Jasper van Kuijk. Belangrijkste vraag is: zitten er wel interactieontwerpers in een team? Zij bepalen namelijk hoe een product zich gaat/kan gedragen, zodat het gebruiksvriendelijk wordt.

In het verleden werden producten ontworpen door ingenieurs. Later kregen we  productontwerpers (industrial designers) erbij. "Maar er zijn nog steeds bedrijven die denken dat ze zonder die interactieontwerpers kunnen" zegt Jasper van Kuijk.

Denk bijvoorbeeld aan de automobielindustrie waar een auto “van buiten naar binnen” wordt ontworpen: eerst de styling aan de buitenkant, dan de styling aan de binnenkant, en dan pas moet een interactieontwerper er iets van proberen te maken. Klein detail: ze moeten ook wat te zeggen hebben binnen het bedrijf!

Een deel van de oplossing ligt trouwens ook bij onszelf.

Als wij vandaag zouden stoppen met niet gebruiksvriendelijke producten te kopen, dan verandert de markt binnen een jaar.

In de rubriek "Hoe moeilijk kan het zijn?" fileert Jasper van Kuijk in de Volkskrant wekelijks denkfouten in hedendaags ontwerpen. Deze columns "over het verschil tussen goed en slecht ontwerp" zijn nu in boekvorm uitgebracht door Maven Publishing.  Het boek is vrijdag voorgesteld in Amsterdam.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet