"Privacy is belangrijker dan reclame op maat"

26 oktober 2016
Philippe De Backer
Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD) is het niet eens met de aanpassing van het privacybeleid van Google. De Backer wil niet dat Google de gegevens van gebruikers gaat doorverkopen aan adverteerders. "Google bewijst met het nieuwe privacybeleid dat privacy geen prioriteit is", klinkt het.
Philippe De Backer (De Wereld Vandaag 26/10/2016)
Staatssecretaris Philippe De Backer pikt het niet dat Google voortaan meeleest in onze mails, bijhoudt wat we bekijken op YouTube en die informatie doorverkoopt aan adverteerders. Google paste onlangs zijn privacybeleid aan. Google gaat voortaan informatie koppelen uit e-mails die gebruikers versturen, filmpjes die gebruikers bekijken en zoekopdrachten die gebruikers ingeven.

Hiermee bewijst Google dat privacy geen prioriteit is.

De maskers vallen hiermee af stelt De Backer. Dit kan niet zomaar. De privacy van de burgers is belangrijker dan een reclameboodschap op maat. De Backer gaat het probleem binnenkort aankaarten bij Google. "Vandaag staan we soms te machteloos. Ik ga de Privacycommissie versterken. Door de omzetting van de Europese regels zal Google een boete kunnen krijgen van 4 procent van de wereldwijde omzet van het bedrijf", besluit de staatssecretaris.