De Ochtend
“Toni Erdmann: het eerste echt volwaardige meesterwerk van het bioscoopjaar 2016”
wo 17 aug. - 9:21
Ines is een zakenvrouw van een groot Duits bedrijf. Als haar vader onverwacht langskomt in Roemenië, verbergt ze haar ergernis niet. In haar perfect geordende leven heerst niet de minste wanorde, maar als haar vader vraagt of ze gelukkig is, blijft ze het antwoord schuldig.
Als noodoplossing bedenkt de vader het alter ego Toni Erdmann, een manager met pruik en valse tanden. Op die manier hoopt hij het hart van zijn dochter te ontdooien.
“Een unieke film” zegt Ward Verrijcken in 'De Ochtend'. Heel goede volwassen cinema over een netelige kwestie: vervreemding tussen ouders en kinderen. Onwaarschijnlijk vertolkt, heel af en toe ook bijzonder wrang grappig (maar wel degelijk echt grappig).
Enkele maanden geleden zag Ward de film al op het filmfestival van Cannes, en enkele scènes staan nog altijd op zijn netvlies gebrand. Zo is er onder ander een scène waarin Ines een beetje ontdooit, en zich aan een karaokeversie van Whitney Houston waagt. "Een onwaarschijnlijk moment omdat je haar opeens terug klein meisje ziet zijn."
De tranen liepen over mijn wangen.
Uiteindelijk viel de film van de Duitse regisseur Maren Aden niet in de prijzen in Cannes.
En dat vindt Ward echt raar, want ze heeft echt iets te vertellen over familiedynamiek en seksisme op de werkvloer.
Maren Ade is een nieuwe stem in de Europese cinema.
Benieuwd? Dankzij Radio 1 maak je kans op gratis tickets.
Ward keek deze week ook naar Star Trek Beyond.
Uitgebreidere recensies hoor je hier: