Podgrond
Tuesday Night Music Club
vr 22 jul. - 2:30
Koen Fillet = Sheryl Crow
Het concept was heel eenvoudig: vier muzikanten werden opgesloten in een studio en mochten er pas uit als ze een nieuw lied klaar hadden. Elk woord, elke zucht, elke noot die ze speelden werd opgenomen. Ook de pijnlijke stiltes die vielen. Zo werden er vier nieuwe nummers geboren. En wij, als luisteraar, mochten daar getuige van zijn.
De titel van de reeks is ook die van het debuutalbum van Sheryl Crow uit 1993. De meeste songs die daar op staan zijn het resultaat van een reeks vaste jamsessies met bevriende muzikanten, telkens op dinsdagavond. Vandaar.
Een eigen masterclass
Koen Filet: "Ik heb misbruik gemaakt van het feit dat ik voor de radio werk. Ik heb mijn eigen masterclass georganiseerd. Vier studiodagen geboekt, vier dinsdagen, en telkens vier muzikanten laten doen waar ik ze om benijd: componeren. Ik wou zelf zien hoe ze het voor mekaar krijgen. Waar komt zo'n nieuwe melodie vandaan, pluk je die uit de lucht? Of is het wringen en wroeten en worstelen met noten, akkoorden en woorden?"
Eerbetoon aan (pdw)
Een van de muzikanten was Patrick De Witte. Die was blij dat hij nog eens werd aangesproken in zijn hoedanigheid van drummer. Kort na de opnames is hij plots overleden. Zo werd de laatste aflevering van de reeks ongewild ook een eerbetoon aan (pdw).
(pdw)