10 op 10? “Het kan zijn dat het kind niks leert op dat moment, omdat het allemaal te makkelijk is”

12 november 2019
© Pexels
Haalt je kind heel vaak 10 op 10 op school? Dat lijkt heel fijn, maar het heeft toch nadelen, zeggen onderzoekers aan de Universiteit van Arizona. Zij becijferden ‘het ideale puntenaantal’.

Als je kind altijd 10 op 10 haalt, mag je best wel trots zijn. Maar eigenlijk is er ook wel een probleem, zegt onderzoek van de Universiteit van Arizona. En dat bevestigt pedagoog Pedro De Bruyckere in ‘Nieuwe Feiten’: “Het kan zijn dat het kind niks leert op dat moment, omdat het allemaal te makkelijk is.”

We weten dit al heel lang, zegt De Bruyckere, en hij verwijst naar het concept ‘zone van naaste ontwikkeling’, dat ontwikkeld werd door de Russissche psycholoog Lev Vygotski. “Iets mag niet te makkelijk zijn, want dan begint het saai te worden. Iets mag ook niet te moeilijk zijn, want dan haak je af. We weten dat er een soort van uitdaging moet zijn, waarbij je een goed gevoel krijgt als je die overwint.”

Maar wat is dan wel het ‘ideale puntenaantal’? “Met computermodellen heeft men proberen te berekenen hoeveel fouten je moet maken om uitgedaagd te blijven” zegt De Bruyckere. “Men komt uit op 15,87 procent fouten, en dat werd afgerond op 15 procent”

Toch is De Bruyckere erg voorzichtig om 85 procent dan meteen het ideale puntenaantal op school te noemen. Dit omdat men het onderzoek niet met mensen zelf deed, maar wel met computers (en in het verleden ook met dieren). Het onderzoek zet ons wel aan om verder na te denken, zegt hij. “Als leerlingen het heel de tijd heel goed doen, kunnen ze misschien wel een beetje meer aan, om een succeservaring te hebben. Dat kan een piste zijn.”

Meer weten over het onderzoek? Lees het artikel 'Learning is optimized when we fail 15% of the time'

Beluister het gesprek met Pedro De Bruyckere in 'Nieuwe Feiten':

Lees ook:

Radio 1 Select