Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

250.000 euro boete voor bedrijf dat gebruikersgegevens stroomlijnt: "Onvoldoende transparant en duidelijk"

wo 2 feb. - 4:03

De Gegevensbeschermingsautoriteit, de vroegere Privacycommissie, legt een boete van 250.000 euro op aan het bedrijf Internet Advertising Bureau (IAB) dat niet correct omgaat met de gegevens van zijn gebruikers. De autoriteit vindt het systeem dat IAB aanbiedt onvoldoende transparant of duidelijk voor gebruikers en wil dat burgers op een eenvoudige manier kunnen bepalen welke gegevens ze wel of niet delen.
Cyber scherm

Surfen op het internet gaat tegenwoordig gepaard met verschillende pop-upschermen die je vragen welke gegevens websites precies van je mogen bewaren en wat je voorkeuren zijn. Denk maar aan vragen als "Mogen we cookies bijhouden?", "Mogen we gepersonaliseerde advertenties tonen?" of "Mogen we u meldingen sturen?".
Die berichten hebben tot doel zo correct en transparant mogelijk om te springen met onze gegevens, maar zelfs met die berichten kan het foutlopen.

Internet Advertising Bureau

De Gegevensbeschermingsautoriteit heeft nu zo'n fout vastgesteld bij het Internet Advertising Bureau (IAB). "Dat is een Europese sectorvereniging voor digitale marketing en reclame", verduidelijkt voorzitter David Stevens. Het IAB voorziet een systeem waarmee andere websites de voorkeuren van hun gebruikers kunnen registreren en uitwisselen, aan de hand van die bekende pop-upschermen. Klanten van dat systeem zijn onder meer Huawei, DPG Media en Microsoft.

"Er zijn een aantal problemen bij IAB, maar het belangrijkste is dat het systeem eigenlijk onvoldoende transparant of duidelijk is voor gebruikers", verklaart Stevens de sanctie. "Er wordt bijvoorbeeld gevraagd of we voor 'marketingdoeleinden' toestemming willen geven, maar wat betekent dat precies? Gaat dat ook om reclame bijvoorbeeld? Het systeem van IAB is een verdienstelijke poging, maar is nog voor verbetering vatbaar."

Controle bij gebruiker

Stevens vindt dat het online al complex genoeg is om je gegevens goed te beheren. "Wat wij willen, is dat de gebruiker op een deftige en eenvoudige manier geïnformeerd wordt over wat er met zijn of haar gegevens zal gebeuren én dat ze dan ook kunnen kiezen of ze dat willen of niet", legt hij de essentie uit.

Want je gegevens goed kunnen beheren, is belangrijk, benadrukt hij. "We delen onze gegevens vaak te lichtzinnig en zijn ons niet bewust dat ze ergens op het internet blijven staan. En dan zijn er ook nog eens malafide partijen die onze gegevens samenvoegen om een profiel van ons te maken en dat dan door te verkopen."

"Mijn collega's zijn vandaag nog geschrokken toen ze ontdekten dat gegevens bij IAB bijvoorbeeld gedeeld worden met banken en verzekeringsmaatschappijen. Daar kunnen gevaarlijke situaties door ontstaan. Bijvoorbeeld als de verzekeringssector kan zien dat je naar websites over roken of tabak surft", waarschuwt hij.

Om dit soort situaties te voorkomen, heeft de Gegevensbeschermingsautoriteit nu een aantal indicaties gegeven van aanpassingen die het IAB aan het systeem moeten doen, bovenop een boete van 250.000 euro. "Het is een bescheiden boete en we gaan er niet alle problemen van het internet mee oplossen, maar het is al een grote stap vooruit op het vlak van de online bescherming van burgers en het bieden van instrumenten om die controle zelf te hebben. Want dat moet niet door bedrijven beslist worden, maar door de gebruiker zelf."

Luister naar David Stevens, voorzitter van de gegevensbeschermingsautoriteit

Bron: vrtnws.be en De wereld vandaag

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet