8 op de 10 Vlaamse jongeren volgen influencers op sociale media

28 mei 2020
© Kon Karampelas (via Unsplash.com)
8 op de 10 Vlaamse jongeren volgen influencers op sociale media en bijna 2 op de 10 kopen ook producten omdat die door hen worden aangeprezen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool. Maar de liefde is niet altijd wederzijds, want 20 procent van de jongeren volgt ze bewust niet.

Influencermarketing blijft zijn pijlen richten op Vlaamse jongeren en het loont. Dat blijkt uit een onderzoek van de Arteveldehogeschool bij meer dan 1.100 Vlaamse jongeren. Influencers zijn mensen die op sociale media, in ruil voor een vergoeding, kleding, eten of andere dingen aanprijzen. Die manier van werken slaat aan bij Vlaamse jongeren, zegt Jeroen Naudts van Arteveldehogeschool:

"Het blijkt dat die impact van die influencers op die jongeren toch nog altijd redelijk groot is. Zeker als je het vergelijkt met andere digitale communicatiekanalen zoals sociale media, Facebookadvertenties en dergelijke, waar eigenlijk een dergelijk hoog getal niet zo vanzelfsprekend is."

8 op de 10 Vlaamse jongeren geven toe influencers te volgen op sociale media. 16 procent geeft zelfs aan dat hij tijdens de voorbije 3 maanden iets gekocht heeft door toedoen van zo’n influencer.

Eén op vijf volgt een merk door influencers

Meer dan de helft van de jongeren (67 procent) vindt het een goed idee als een merk met een influencer samenwerkt. Ze gaan daarin zelfs nog een stapje verder, want één op de vijf jongeren geeft ook toe een merk te zijn beginnen volgen net omdat een influencer hem of haar heeft overtuigd.

De onderzoekers stelden aan de jongeren ook de (open) vraag welke influencers ze volgen. De vijf meest vermelde influencers (in willekeurige volgorde) zijn: Camille Botten, Jamie-Lee Six, Pewdiepie (Felix Arvid Ulf Kjellberg), Acid (Nathan Vandergunst) en Elodie Gabias.

Een leuke en originele voorstelling is belangrijk

De kracht van influencers is volgens jongeren duidelijk de leuke en originele content die ze voortbrengen. 65 procent van de Vlaamse jongeren geeft aan dat dit voor hen dé belangrijkste reden is om een influencer te volgen. 

Voor de producenten is het dan weer interessant om te weten dat de jongeren influencers volgen omdat ze leuke merken gebruiken (26 procent), maar ook omdat de influencer een rolmodel is voor de jongeren. Die slikken wel niet alles zo maar, want bijna twee op drie van hen verwacht wel dat de samenwerking transparant is, bv. door vermelding van "#advertising".

Instagram op één, YouTube sterkste stijger

Instagram is het belangrijkste sociaal medium waar jongeren en de influencers elkaar treffen. YouTube wint snel terrein en groeide uit tot het tweede meest belangrijke sociaal medium op vlak van influencermarketing. Facebook boet sterk aan kracht in.

"Instagram was vorig jaar ook al nummer één, maar het medium dat de grootste sprong maakt, is YouTube. Dat wordt heel duidelijk het kanaal nummer twee waar die jongeren in contact komen met die influencers", zegt Jeroen Naudts van Arteveldehogeschool.

2 op de 10 Vlaamse jongeren volgen bewust géén influencer

Influencers zijn invloedrijke mensen, maar ze vallen niet bij iedereen in de smaak: 2 op de 10 Vlaamse jongeren mijden bewust influencers op sociale media, zegt Jeroen Naudts van Arteveldehogeschool.

"Die groep van 20 procent zegt dat de geloofwaardigheid niet altijd oké zit en dat zijn zaken waardoor die jongeren afhaken. Bovendien hebben zij ook de indruk dat men te snel spreekt van influencers, waardoor zij zich daar bewust van afsluiten."

Beluister het gesprek met Jeroen Naudts in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Radio 1 Select