Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De Ochtend

Aanraakschermen in je auto bedienen drie keer gevaarlijker dan rijden onder invloed

do 11 mrt. - 5:42

Niet alleen smartphones maar ook ingebouwde navigatie- en multimediaschermen in auto’s veroorzaken afleiding in het verkeer en verhogen dus het risico op een ongeval. Het bedienen van touchscreens of aanraakschermen is zelfs gevaarlijker dan het rijden onder invloed van alcohol of cannabis, zo blijkt uit Amerikaans en Brits onderzoek.
© Kijk Uit / VRT

Vorige week nog voerde de politie in Antwerpen intensieve controles uit op het oneigenlijk gebruik van de gsm in de wagen. Dat is nodig want afleiding door bellen of berichten zenden achter het stuur wordt een steeds grotere risicofactor in het verkeer.

Is het bedienen van ingebouwde schermen in de auto (de zogenoemde aanraakschermen of touchscreens) echter niet even gevaarlijk? Jazeker, zo blijkt uit buitenlands onderzoek. Het gaat dan om schermen die volledig deel uitmaken van de auto maar ook om systemen zoals Apple Car Play of Android Auto, die de apps van je smartphone op het multimediascherm van je wagen kopiëren en die je vervolgens op dat scherm in plaats van op je telefoon kan bedienen.

Aanraakschermen verlengen reactietijd van de bestuurder

Het gereputeerde Britse instituut Transport Research Laboratory (TRL) voerde in 2020 onderzoek uit naar het effect van het gebruik van aanraakschermen, Apple Car Play en Android Auto op het rijgedrag van automobilisten. In speciale testwagens gingen ze met camera’s na hoe lang en vaak bestuurders bij het bedienen van aanraakschermen niet op de weg aan het letten waren

Vervolgens berekende TRL in hoeverre afleiding door die schermen een invloed had op de zogenoemde reactietijd van automobilisten. Wanneer we als bestuurder bijvoorbeeld moeten remmen voor een andere weggebruiker of een hindernis, dan is er voorafgaand aan de tijd die we nodig hebben om te remmen of bij te sturen steeds een reactietijd: dat is letterlijk de tijdspanne die ons lichaam nodig heeft om na een visuele waarneming een fysieke handeling te maken. In het verkeer is dat doorgaans 1 seconde.

"Bij 120 km/u is dat een toename van 15 meter in stopafstand"

Tom Brijs is professor aan de UHasselt en doet onderzoek naar verkeersveiligheid. Hij heeft de studies gelezen, en is niet echt verrast door het resultaat.  "Het leidt af, het zorgt ervoor dat we de spiegels in de wagen minder checken en dat we ons minder bewust zijn van de omgeving rondom ons" zegt hij in 'De Ochtend'.  "Onze reactietijd vertraagt, en dat is niet goed voor verkeersveiligheid."

Welke invloed heeft dat bijvoorbeeld op onze remafstand?  "Het gaat om een toename van een halve seconde in de reactietijd" zegt Brijs. "Als je dat omrekent: bij 120 km/u is dat toch een toename van 15 meter in stopafstand in vergelijking met een niet-afgeleide chauffeur. Dat is een aanzienlijke afstand als je bijvoorbeeld een file nadert."

Beluister het gesprek met professor Tom Brijs in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet