Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

"Alcoholmisbruik kost jaarlijks 2,1 miljard"

ma 16 jan. - 5:30

Vanaf 1 februari een maand lang geen druppel alcohol aanraken: daar hebben 23 343 zich toe geëngageerd door zich in te schrijven voor Tournée Minerale, een initiatief van Stichting tegen Kanker, de Universiteit Gent en het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs. Marijs Geirnaert is de directrice van dat centrum.
"Alcohol wordt nog veel te positief voorgesteld"

"Alcohol wordt te positief voorgesteld"

Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs komt elk jaar met heel wat cijfermateriaal naar buiten, maar die informatie valt vaak op dovemansoren. Dat beaamt ook Marijs Geirnaert: "Dat komt omdat alcohol alomtegenwoordig is. Er is overal reclame en in populaire tv-shows zie je de hoofdpersonages maar al te vaak drinken. Alcohol wordt als enorm positief voorgesteld."

Alcohol is alomtegenwoordig.

Maar er zijn natuurlijk heel wat negatieve effecten gekoppeld aan alcohol. Zo is kanker een weinig bekend fysiek gevolg van alcoholmisbruik. Maar bij alcoholmisbruik schieten ook de veiligheid in het verkeer en op het werk er bij in.

Iedereen wat minder laten drinken

"We willen niet belerend overkomen, maar het initiatief als plezierig voorstellen", zegt Geirnaert over Tournée Minerale. Zo wordt er op de website aangeraden om de uitdaging samen met vrienden aan te gaan en kan je er recepten vinden voor alcoholvrije cocktails.

Volgens Geirnaert kwam Tournée Minerale er niet om mensen met een alcoholprobleem te begeleiden, maar om alle Belgen wat minder te laten drinken. "We hebben gezien dat dit 2,1 miljard aan directe en indirecte kosten met zich meebrengt. Dat is niet door 10 % mensen met een alcoholprobleem, maar door een veel bredere waaier een grote en minder grote problemen."

Verder moeten er structurele aanpassingen komen in het beleid, aldus Geirnaert: "Er moet minder of geen reclame op alcohol komen, het moet duurder worden en er moet een lagere leeftijdsgrens (18 jaar) komen." 

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet