Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld van Sofie

“Alles wat zaterdag bij u is gebeurd is onaanvaardbaar, onwaardig, agressief en discriminerend”

wo 7 nov. - 11:04

Hotels, restaurants, café’s… allemaal hebben ze wel eens last van overdreven negatieve online recensies van mensen die er schijnbaar plezier in scheppen een reputatie aan diggelen te schrijven. Sarah Coppens van saunacomplex Waer Waters kreeg er mee te maken.
Review

Zijn we aanbeland in een uit de hand gelopen online schandpaalcultuur? Mensen die op vinkenslag liggen om mensen met andere - in hun ogen bedenkelijke - meningen aan de publieke schandpaal te nagelen, op Twitter, Facebook, ... Het is wat in Amerika de “call out culture” genoemd wordt. Maar ook in België wordt er duchtig met meningen gegooid op het internet. Vraag maar aan Sarah Coppens, van saunacomplex Waer Waters.

"Mensen dreigen met een negatieve recensie, tenzij ze een korting krijgen"

“Alles wat bij u is gebeurd zaterdag is onaanvaardbaar, onwaardig, agressief en discriminerend”: Sarah Coppens leest een online recensie over het wellnesscomplex dat ze uitbaat. Ze schrikt er niet meer van, het internet is de publieke schandpaal voor veel ondernemers.

Sarah wil vooral ook de positieve reacties in het oog houden, maar mensen slaan nu eenmaal sneller dan ze zalven. Bovendien kan je niets veranderen aan wat op booking.com of Trip Advisor verschijnt. En dat doet vaak pijn aan de ogen.

Soms zijn de recensies ook een middel om aan kortingen te geraken. “Ze roepen dan online dat ze nooit meer komen, maar als je ze een korting geeft, staan ze hier twee weken later terug.” En het gaat soms nog verder: “Soms wordt er gedreigd met een negatieve recensie, tenzij ze een korting krijgen.”

Geen heimwee naar het pre-internettijdperk

Toch heeft Sarah geen heimwee naar het pre-internettijdperk. “Het internet is voor ons ook een gouden manier om reclame te maken en we moeten in het achterhoofd blijven houden het  dat veel van die negatieve commentaren meer zeggen over de klagers dan over het bedrijf zelf.”

Beluister het gesprek met Sarah Coppens in 'De Wereld van Sofie':

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet