Almaci: "Betaalstaking moet mogelijk zijn"

6 juni 2016
"Neem een betaalstaking uitdrukkelijk in de wet op." Groen-voorzitster Meyrem Almaci wil het stakingsrecht op maat van de spoorvakbonden moderniseren en er op die manier voor zorgen dat de treinreiziger niet altijd het slachtoffer is van een staking bij de spoorbonden.

De spoorbonden kiezen bij een sociaal conflict altijd voor een klassieke staking. De grootste slachtoffers daarbij zijn de reizigers en de economie. Daarom pleit Groen ervoor om nieuwe stakingsopties op te nemen in de stakingswet. Groen vindt het idee nodig om "de steriele discussie van minimale dienstverlening te overstijgen en de stellingenoorlog te doorbreken", zegt voorzitster Almaci in De Standaard.

In De Ochtend ging ze er dieper op in:

Tijdens een treinstaking zouden reizigers een gratis ticket met de vermelding 'betaalstaking' moeten krijgen.

Op die manier verliest enkel de NMBS, en blijft het drukkingsmiddel overeind. Treinabonnementen worden voor de duur van de staking verlengd.

Almaci is ook voorstander van een sociale staking, zoals we die ook zien in Italië en de Verenigde Staten. In dit geval gaat de staker gewoon werken, en valt hij onder het stakingsprotocol. Maar de werkgever moet in dit geval een bedrag aan het goede doel storten. Hierdoor krijgt die werkgever een stimulans om de staking te beëindigen, en de treinreiziger wordt niet getroffen.

Reageer

Vind jij een betaalstaking een nuttig alternatief voor een klassieke staking bij het spoor? Of zie je ook veel (praktische) bezwaren?

Radio 1 Select