"Als de politie de volgende keer zomaar naar je pas vraagt, zeg hen dan dat je een trendsetter bent"

29 september 2018
Elke week vraagt 'De Ochtend' iemand om ons zijn of haar held van de week een brief te schrijven. Deze keer is juriste en columniste Yousra Benfquih geïnspireerd door de modeweken van Milaan en Parijs. Ze schrijft een brief aan Nordin uit Borgerhout, met zijn schoudertasje dat bol staat van de Gucci-tekens. Toevallig dé trend van de modeweken. "En dan maar zeggen dat de Borgerhoutse jongeren nergens goed voor zijn."

"Dag Nordin,

Ayoub, Karim. Misschien heet je wel Yassine, Reda, of Mohammed. Ik ken je naam niet, maar ik weet hoe je eruitziet. Beter: ik weet wat je draagt. Een T-shirt waarop in grote drukletters Armani staat, een schoudertasje dat bol staat van de Gucci-tekens, een pet met daarop onmiskenbaar Prada gedrukt. Nog niet zo lang geleden vonden wij dat schreeuwerig, die overdaad aan logo's: smakeloos, goedkoop. En daarboven nog eens fake ook, want jij kan dat toch niet betalen, jongen?

Maar wacht even. Het zijn de modeweken. De belangrijkste mensen uit de modewereld zijn afgezakt naar Parijs en Milaan. Daar zitten ze tijdens de modeshows van de allergrootsten helemaal vooraan om de nieuwe trends in alle ernst te bestuderen. Het toeval wil dat ik dat - als modeliefhebber - allemaal een beetje volg, Nordin.

Plots vinden we dat niet meer smakeloos, die overdaad aan logo's

En moet je nu eens weten wat volgens alle analisten en mode-guru's als dé nieuwe trend wordt gesignaleerd? Logo-mania. Ja, Nordin, logo-mania. De nieuwe modetrend waarbij het 'in' is om met truien rond te lopen waarop in drukletters Armani staat, heuptasjes te dragen die bol staan van de Gucci-tekens (hoewel de Dior saddle bag de absolute favoriet blijkt), of sokken te showen waarop je zelfs op een mistige dag en op twee kilometer afstand nog het logo kan lezen. Hoe schreeuweriger, hoe beter. Plots vinden we dat niet meer smakeloos, Nordin, die overdaad aan logo's, en al zeker niet goedkoop.

Is dat niet razend interessant? De mode die ons een spiegel voorhoudt. Nu gaat dat al van oudsher zo. We dachten brede broekspijpen nooit meer mooi te vinden, tot we ze onlangs weer omarmden. Je haarkleur laten uitgroeien was compleet not done, tot de ombré-trend daar anders over besliste. En dat is goed. Van alle disciplines is de mode misschien wel de meest flexibele, diegene die ons het meest herinnert aan het feit dat alles vroeg of laat terugkomt, voortdurend in verandering is, en vooral: dat we er goed aan doen om voor die verandering open te staan. Tenminste, als je mee wil zijn met de tijd, met de trends.

Maar deze trend, die spant toch echt de kroon, vind je niet, Nordin? Zo spotte ik laatst, tijdens het inchecken in de luchthaven in Marrakech, twee meisjes met witte Nike-sokken in Adidas-sandalen. En ook de rest van hun outfit was overgoten met logo's. Ik had bijna gezworen dat jij het was, Nordin. Alleen bevonden zij zich niet op een pleintje in Borgerhout, maar in de check-in. Businessclass welteverstaan.

Kijk eens aan: jij hebt een heuse modetrend ontketend

En dus, Nordin, kijk eens aan: jij hebt een heuse modetrend ontketend. En die grote modemensen, die weten dan wel hoe die trend heet, maar ze weten niet wie hem is begonnen, van waaruit hij is komen overwaaien. Maar jij en ik, Nordin, wij weten beter: uit hartje Borgerhout. En dan maar zeggen dat die Borgerhoutse jongeren nergens goed voor zijn. Ach, laat het niet aan je hart komen Nordin, jij bent voortaan, en voor altijd: trendsetter, de enige echte, de original. Als de politie de volgende keer nog eens om geen enkele gegronde reden naar je pas vraagt, vergeet hen dat dan niet te zeggen.

Het ga je goed, Nordin (of Ayoub, Karim, Yassine, Reda, of Mohammed, ik ken je naam niet, sorry, maar ik weet hoe je eruitziet, en dat is voortaan: ongelooflijk trendy).

Warme groet,
Yousra"