"Als iemand in Vlaanderen succesvol is of ambitie heeft, dan krijgt hij denigrerende commentaar"

29 april 2019
Succes en ambitie hebben in Vlaanderen, dat ligt nog wat moeilijk. Volgens Els Van Doesburg zijn Vlamingen zelfs ongelofelijk en soms ook onnodig bescheiden. Maar klopt dat ook?

Tom Hermans is deeltijds zelfstandig. In zijn omgeving hoort en ondervindt hij dat je als Vlaming geen ambitie mag tonen of succes mag hebben of je krijgt denigrerende commentaar van anderen. "Iemand met ambitie wordt vaak scheef bekeken of wordt bijna uitgelachen als hij zijn ambities nog maar durft uitspreken. En succesvolle mensen, die worden vaak afgunstig bekeken en krijgen nogal laconieke reacties op hun succes", zegt Tom daarover. 

Tom vult aan: "Je hebt dan ook vaak mensen die kritiek geven op mensen die iets gepresteerd hebben en ze geven je tegelijkertijd het idee dat ze die prestaties ook zelf wel zouden kunnen doen. Maar ondertussen doen ze het helemaal niet."

"Doe maar vooral gewoon en wees niet te ambitieus. En laat het zeker uit om met je succes of ambitieuze ideeën uit te pakken."

Bescheidenheid is typisch Vlaams

Kunnen Vlamingen niet om met het succes van anderen? Arbeidssocioloog Ignace Glorieux bevestigt wat Tom denkt: "het is een typisch Vlaams trekje om bescheiden te zijn en niet te hoog van de toren te blazen. Vlamingen zijn opgevoed met het motto 'doe maar gewoon' en dat is eigenlijk de grondtoon van onze cultuur."

Vlamingen hebben het vaak moeilijk met het succes van anderen en voelen snel leedvermaak als succesvolle mensen plots van hun sokkel vallen. "Kijk maar naar Tom Boonen: zolang hij wedstrijden won, was hij een nationale held en mocht hij daarvan genieten. Maar zodra hij het minder goed deed en betrapt werd op cocaïne, werd hem hoogmoed verweten en wordt al snel gezegd 'dat we dachten dat hij beter was'", vult Glorieux aan.

Vrouwen hebben het dan nog eens dubbel zo moeilijk, want er heerst nog steeds het idee in ons land dat vrouwen meer onderdanig moeten zijn. Hetzelfde geldt voor mensen met een migratieachtergrond.

Ook voor merken

Hetzelfde geldt voor merken die in ons land promotie willen voeren. Vincent D'halluin van reclamebureau Mortierbrigade zei ooit dat ze buitenlandse merken moeten adviseren om hier niet te komen promoten dat ze de allerbeste of -grootste zijn. Belgen verwachten ook van merken een zekere zelfrelativering.

Bekijk hier de uitzending opnieuw:

Lees meer:

Radio 1 Select