"Als een ouder zich moeit met de toekomst van een kind, is dat niet per definitie slecht"

1 juni 2016
Aster Nzeyimana
Aster Nzeyimana denkt bij nieuwsberichten over de onderwijshervorming terug aan zijn eigen middelbare schoolperiode. Zelf volgde hij in het secundair onderwijs een klassieke opleiding. Niet omdat het zijn eigen keuze was, maar omdat zijn mama hem 'onder lichte dwang' in die richting gestuurd heeft.

Toen Aster afstudeerde aan de basisschool in Zele, verwachtte hij dat hij net zoals z'n klasgenootjes in de middelbare school van Zele te belanden. Daar besliste zijn moeder anders over. "Plots reden we naar Lokeren, omdat ze me wou inschrijven in het college daar." Ook al zag Aster dat niet zitten: hij moest en zou naar het college gaan, om daar Grieks te gaan studeren. 

In het vierde middelbaar moest Aster opnieuw een studiekeuze maken. "Ik wou Latijn-Wiskunde kiezen en het Grieks achterwege laten. Niet omdat ik het Grieks niet leuk vond, integendeel. Maar al mijn beste vrienden gingen Latijn-Wiskunde doen, dus daarom wou ik dat ook doen. Ik wilde niet alleen in de klas overblijven, dat was m'n enige motivatie." Ook toen besliste zijn moeder in zijn plaats dat hij bij Grieks moest blijven. 

Kinderen nemen kinderachtige beslissingen. Als een ouder zich moeit met de toekomst van een kind, is dat niet per definitie slecht.
Aster Nzeyimana

Het is met andere woorden niet slecht dat een ouder al eens het heft in handen neemt. "14- en 15-jarigen nemen beslissingen op basis van onnozele dingen. Een ouder kan nuchter naar de dingen kijken en vervolgens de juiste beslissing maken."

Radio 1 Select