Als scholen na paasvakantie niet heropenen, zal er nieuwe leerstof aangeleerd worden, maar lukt dat voor iedereen?

31 maart 2020
Archieffoto Radio 1
Als de scholen vanwege de coronamaatregelen niet meteen na de paasvakantie kunnen heropenen, dan zullen de leerkrachten overgaan tot de "preteaching" van nieuwe leerstof. Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) na overleg met het onderwijsveld. Pedagoog Pedro De Bruyckere benadrukt dat het belangrijk is dat dit schooljaar op een of andere manier wordt afgesloten, door de scholen te openen.

Wegens de maatregelen tegen de coronapandemie die de Nationale Veiligheidsraad genomen heeft, zijn de scholen in heel het land nu al voor de derde week gesloten. Voorlopig gelden de maatregelen tot 19 april, de laatste dag van de paasvakantie.

Drie scenario's

De scholen bereiden zich momenteel voor op drie scenario's, zegt minister Weyts: een heropstart vanaf 20 april, een heropstart in mei, en het niet of nauwelijks nog heropstarten voor de zomervakantie.

"Als de scholen meteen na de paasvakantie niet heropenen, dan gaan de leerkrachten over tot 'preteaching', waarbij al nieuwe leerstof behandeld wordt", zegt minister Weyts. "Het is belangrijk om de leerlingen geboeid te houden. Anders leren onze jongeren ook weinig bij, wat nefast is voor de onderwijskwaliteit." Als de scholen daarna opnieuw opengaan, wordt teruggekomen op deze leerstof.

Zowel leerkrachten als ouders krijgen nog "handvatten" over hoe ze met deze nieuwe fase in het afstandsleren zullen moeten omgaan, aldus Weyts, die niet wil dat er leerweken verloren gaan.

Nu toch 'vakantie'

De paasvakantie wordt behouden als een rustmoment voor leerkrachten en leerlingen. Twee weken lang zullen er geen taken vanop afstand doorgestuurd worden. "Het is goed om rust in te bouwen om de dingen terdege voor te bereiden", zegt pedagoog Pedro De Bruyckere in "De afspraak".

"Wat we nu doen, is proberen de schade zo veel mogelijk te beperken", aldus De Bruyckere. "We kunnen ons niet permitteren dat dit een verloren jaar wordt voor die leerlingen."

Leerstof gewoon overhevelen naar het volgende schooljaar is niet echt een optie omdat er ook andere onderwijshervormingen lopen. Bovendien heb je zoiets als scharnierjaren, waar er op het eind belangrijke beslissingen moeten worden genomen, bijvoorbeeld over welke richting een leerling uit gaat. "Als we scharniermomenten uitstellen, heeft dat enorme gevolgen voor die leerlingen. We kunnen ons bijvoorbeeld niet permitteren om dit jaar geen enkele leerkracht of verpleger te laten afstuderen."

Preteaching haalbaar voor iedereen?

Een ingewikkelde puzzel, dus. "Als het kan, zou ik zeker de school opendoen", zegt De Bruyckere. "Ik denk dat het belangrijk is - zowel voor leerlingen als leerkrachten - om dit jaar een soort van afronding te geven." Wanneer de scholen weer open moeten, laat hij in het midden, maar hij verwacht wel vrij snel een beslissing daarover.

Zowel het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs als Katholiek Onderwijs Vlaanderen zouden het liefst hebben dat de scholen weer openen na de paasvakantie, als dat op een veilige en verantwoorde manier kan. "Een aantal leerlingen kunnen we moeilijk bereiken. Hoe langer deze situatie duurt, hoe moeilijker het wordt om alle leerlingen mee te krijgen", zegt Lieven Boeve van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

Beide onderwijsnetten benadrukken dat preteaching ook haalbaar voor iedereen moet zijn. "Het is niet de bedoeling dat de ouder de rol van de leerkracht overneemt", zegt Nathalie Jennes van het GO!"

"We geven de scholen de raad om te kijken bij de leerplandoelen wat behandeld is en wat niet. En bij de niet-behandelde materie moet bekeken worden wat essentieel is", zegt Boeve.

(lees verder onder de video)

Bekijk hieronder het gesprek met Pedro De Bruyckere in "De afspraak":

Zorgen bij ouderverenigingen

Hoewel er dus voorzichtig enthousiasme is over de plannen voor het onderwijs, maakt de Koepel van Ouderverenigingen van het Officieel Gesubsidieerd Onderwijs (KOOGO) zich zorgen over het 'preteaching'-plan. Hannelore Lambrighs, coördinator van KOOGO, vraagt zich in De Ochtend af of het plan voor iedereen haalbaar is: "We merken nu al dat veel ouders worstelen met de combinatie van thuiswerk en hun kinderen onderwijzen of hun kinderen niet gemotiveerd krijgen."

Lambrighs begrijpt wel dat er manieren gezocht worden om toch al nieuwe leerstof te gevan aan de leerlingen, "maar we hopen dat die bij de heropening van de scholen grondig herhaald zal worden en niet gezien zal worden als geziene leerstof".

Beluister het interview met Hannelore Lambrighs:

Bron: De Ochtend en VRT NWS

Lees meer:

Radio 1 Select