"Als we mensen op de fiets willen krijgen, moeten we de infrastructuur aanpakken"

26 september 2016
Meryame Kitir, Peter De Roover en Bart Somers
Onze luisteraars zijn grote fan van de fiets, want twee van de aanbevelingen uit dat thema haalden onze shortlist. Zijn onze politici eigenlijk fietsers? Te weinig, zo blijk al snel in het gesprek.

Eén van de aanbevelingen vanuit de Groep van 10 die rond de fiets nadacht, gaat over de fietsostrades. Zo verwoordde Wannes Van Giel van de G10 het: "Fietssnelwegen stoppen heel vaak aan de rand van de stad. en dan moet je verder de stad in over de gewone wegen. Daar ligt nog een groot potentieel. Als we aan de rand een P+R voor fietsers maakt, kan dat al veel oplossen." Hij heeft het dan over comfortabele fietsparkings op schakelpunten, waar je makkelijk kan overstappen op het openbaar vervoer. 

Wat vindt Bart Somers (open vld) hiervan? Door Mechelen loopt immers de fietsostrade! "Aan het nieuwe station plannen wij 5000 fietsenstallingen. Dat is meer dan het dubbele van vandaag. Zo kunnen mensen comfortabel naar het station, bergen ze daar hun fiets veilig weg en stappen over op de trein. Zeker met de e-bike, is de actieradius van de fietsers enorm toegenomen. Daarom wordt er ook ingezet op méér fietsostrades." 

Ook Koen Van den Heuvel (CD&V) merkt een mentaliteitswijziging bij de burger. "Als we fietsen willen aanmoedigen, moeten we betere infrastructuur hebben." Volgens hem is dit al lopende in veel lokale besturen, maar kan er zeker nog een tandje bijgestoken worden. 

De lokale besturen moeten de problemen rond fietsinfrastructuur samen aanpakken, en Vlaanderen moet het faciliteren.
Bart Somers (open vld)

Onze luisteraars die in de Groep van 10 zaten, zouden ook graag zien dat er wat ruimte op de openbare weg van de auto naar de fiets gaat. Zo verwoordde Hilde Vanderheyden het afgelopen vrijdag in onze thema-uitzending rond de fiets: "We staan als fietser altijd aan de onderkant van het laddertje. Kan Koning Auto niet wat ruimte afgeven?" Concreet gaat de aanbeveling over het opgeven van de parkeerstrook langs de kant van de weg. Dat zou een fietslaan moeten worden. 

Meryame Kitir (sp.a) vindt toch dat dit van stad tot stad bekeken moet worden. "En eerst en vooral moeten we beginnen bij onze hoofdsteden." Volgens Somers doet Mechelen al heel wat, op dit gebied. "In de binnenstad hebben we heel wat éénrichtingsstraten geïnstalleerd, waarbij fietsers in de andere richting op een verhoogd fietspad kunnen rijden." 

Peter De Roover concludeert: "Het werk is niet af. De volgende jaren zullen meer steden en gemeenten hierop moeten inzetten. Vanuit Vlaanderen zou een subsidiebeleid moeten komen, om een fietsvriendelijke infrastructuur te kunnen installeren." Meryame Kitir is het vooral gewoon om te fietsen in Limburg. Toen ze onlangs fietste in Brussel, schrok ze toch even. "In Brussel is het absoluut niet zo veilig om te fietsen."