"Alsof Twitter ons wil duidelijk maken wat een infantiel tijdverdrijf het doorgaans is"

5 november 2015
Twitter stond even in rep en roer deze week. Want het bekende 'sterretje' waarmee je een bericht als 'favoriet' aanduidt, werd vervangen door een melig 'hartje'. Misschien wil Twitter ons iets duidelijk maken?

Hartjes of sterretjes? Copywriter Ruben Aerts laat het allemaal niet aan zijn..euh..hart komen. Dit schreef hij gisteren op Twitter:

 

Hartjes in plaats van sterretjes, alsof #Twitter ons eens te meer wil duidelijk maken wat een infantiel tijdverdrijf het doorgaans is.

— Ruben Aerts (@rubenaerts) 3 november 2015

 

Twitter een infantief tijdverdrijf? Daar wil Hautekiet graag meer over te weten komen. Hij schenkt Ruben een minuut zendtijd.

Deze week stond Twitter op z'n kop. Favorites gingen plots 'likes' heten, maar wat voor meer opschudding zorgde: het sterretje - de variant op het Facebookduimpje - was een hartje geworden. Zelf tweette ik: 'Hartjes in plaats van sterretjes, alsof Twitter ons eens te meer wil duidelijk maken wat een infantiel tijdverdrijf het doorgaans is.'

 

Het komt dan ook wat onnozel over, dat hartje. Zeker voor een medium waarvan haar gebruikers zichzelf nogal ernstig nemen. Met onze meningen en observaties van 140 tekens. Hoe meer sterretjes die opleverden, des te gevatter of raker ze waren. Tenminste, dat maakten we onszelf graag wijs. Nu er nog uitsluitend hartjes te scoren vallen, voelen we ons plots potsierlijk.

 

Recent kondigde een 18-jarig Australisch social media-fenomeen nog haar exit aan. De vele likes die ze ontvangen had, noemde ze een perfect georkestereerd egocentrisch oordeel.

 

Of het nu hartjes, sterretjes of duimpjes zijn, we hunkeren online naar bevestiging. Naar een façade van artificieel succes die de laatste tijd almaar meer barsten gaat vertonen. Hoelang nog voor de boel integraal in elkaar stuikt?