Amazon lijkt op weg om het reclame-duopolie van Facebook en Google een halt toe te roepen

24 januari 2018
In 1999 leek Jeff Bezos, CEO van Amazon.com, nog op een brave hond die trouw aan het wachten was op betere tijden (zie foto). "Vandaag heeft hij twee bijzonder smakelijke kluiven in zijn mand liggen", zegt Girl Geek Clo Willaerts in haar column.

Advertentiemarkt is nieuwe goudader voor Amazon

Ik zie elke dag een paar duizend internetfoto’s passeren, maar eentje bleef toch hangen: een foto van Jeff Bezos uit 1999. Eenzaam zit hij in zijn kantoortje te werken, met een plank op schragen als bureau. Aan de muur hangt een krakkemikkig in elkaar geknutseld bordje met daarop “amazon.com”. Hij lijkt een beetje op een brave hond die trouw wacht op betere tijden. Eind 2017, vlak na “Black Friday”, was het bijna zo ver: Bezos was heel even letterlijk de rijkste man op aarde. Dat hij die positie even snel weer moest opgeven als een gouden medaille-winnaar na een dopingschandaal, is volgens mij slechts tijdelijk. 

Want hij heeft twee bijzonder smakelijke kluiven in zijn mand liggen. Zo opende Amazon de eerste kassaloze supermarkt. Het verkopen van de technologie die daarvoor vereist is aan andere spelers uit de grootdistributie, kan opnieuw miljarden opleveren. 

Maar Bezos kan wellicht nog meer gaan verdienen door het opdrijven van de advertentie-inkomsten van Amazon. Volgens E-Marketer leverden advertenties in 2017 Google en Facebook respectievelijk 35 en 17,4 miljard dollar op. Daarbij vergeleken lijkt de 1,7 miljard dollar voor Amazon peanuts. Maar het bedrijf van Bezos is in staat om een snelle inhaalrace neer te zetten. JP Morgan verwacht dat de advertentie-inkomsten van Amazon dit jaar zullen stijgen tot 4,5 miljard dollar en in 2019 tot 6,6 miljard dollar. Hij lijkt daarmee op weg om het online reclame-duopolie van Facebook en Google een halt toe te roepen. Het is voorlopig nog niet zo dat er twee honden vechten om een been en dat de derde ermee heen loopt, maar het gaat in de toekomst wellicht toch die richting uit.

Amazon deed eerst de retailwereld op zijn grondvesten daveren, vervolgens de logistieke sector en de media- en videowereld en nu dus ook de reclame- en advertentiesector. De tijd van “Mad Men” is definitief voorbij. 

Advertenties op websites, smartphones en tablets zullen volgens EMarketer tegen 2021 goed zijn voor de helft van alle advertentie-uitgaven en een groter bedrag vertegenwoordigen dan de uitgaven voor reclame op televisie, radio, geschreven media en affiches samen.

Amazon is met zijn unieke advertentieplatform dat honderden miljeoen producten verkoopt, met zijn streamingdienst en met zijn goudmijn aan data over miljoenen consumenten het best geplaatst om nog maar eens de kassa te doen rinkelen, want grote merken zoals Procter & Gamble kunnen rechtstreeks op dat platform adverteren.

Jeff Bezos kan zich alvast verlekkeren op het zoveelste smaakvolle been dat hij naar zijn mandje weet te slepen. Niet slecht voor die brave hond…

Lees ook: