Amper Nutellachoco in supermarkten, hoe komt dat?

30 december 2020
In verschillende supermarkten in ons land zijn er momenteel geen of amper potten Nutellachocolade te verkrijgen. Dat komt omdat de chocopotten van formaat zullen veranderen na een stijging van de productiekosten. Vanaf januari 2021 zul je kleinere potten in de winkels vinden, maar wel nog aan dezelfde prijs als nu. "Het volume van een product aanpassen en de prijs behouden is iets wat vaker gebeurt", aldus Tim Smits, hoogleraar persuasieve en marketingcommunicatie aan de KU Leuven.

Sinds een tijdje zijn er in verschillende supermarkten geen tot amper grote chocopotten van het merk Nutella te vinden. De plotse verdwijning van de populaire smeerpasta is te wijten aan een leveringsprobleem, dat bevestigt producent Ferrero aan de redactie van VRT NWS.

In januari zal Ferrero kleinere potten introduceren. De pot van 975 gram zal nog 900 gram wegen en die van 750 wordt verkleind naar 700 gram. De prijs van de Nutellapotten blijft wel dezelfde, want volgens de producent zijn de productiekosten gestegen. Hazelnoten bijvoorbeeld - een essentieel ingrediënt van Nutellachoco - zijn de laatste jaren schaarser en dus duurder geworden.

Nutellaliefhebbers zullen vanaf januari dus opnieuw vlot Nutellachocolade kunnen kopen, maar zijn die verkleinde potten een terechte aanpassing of gewoon een slimme marketingtruc? In "De Wereld Vandaag" sprak men met Tim Smits, hoogleraar persuasieve en marketingcommunicatie aan de KU Leuven.

Psychologische prijsdrempel

"Het volume van je product aanpassen en de prijs behouden is iets wat vaker gebeurt als de productiekosten stijgen", vertelt Tim Smits. "In het geval van Nutella zal het ook te maken hebben met de vele huismerken die Nutella namaken. Om de concurrentie niet verder te vergroten, maakt Ferrero de potten best niet duurder. Het is beter om onder de psychologische prijsdrempel te blijven, zodat mensen het product blijven kopen en dat ondanks het kleinere formaat."

Maar zou producent Ferrero met een kleinere pot niet vooral meer winst willen maken? "Ja en nee, want je doet er als merk net goed aan om grote verpakkingen aan te bieden", stelt Smits. "Zolang de consument grote verpakkingen in huis heeft, is die niet de producten van de concurrent aan het kopen. Aan de andere kant is het vanuit kwaliteitsperspectief ook beter om voor kleinere porties te gaan. De smeerpasta uit grote potten is op het einde toch niet meer zo lekker."

Toblerone en andere zoetigheden

Ook andere zoetigheden zoals Snickers en Mars zijn de afgelopen 10 à 15 jaren wat grammen verloren, maar het bekendste voorbeeld is toch de Zwitserse chocolade van Toblerone. "Toblerone had hetzelfde probleem als Nutella", aldus Smits. "Ze pasten hun iconische vorm aan na een stijging van de productiekosten. De bergjes van de chocolade werden kleiner en de dalen ertussen groter. Minder chocolade voor dezelfde prijs dus."

Daar kwam echter heel wat reactie op van consumenten. Na twee jaar kreeg de Tobleronereep weer zijn oorspronkelijke vorm, maar werd de prijs wel opgedreven. Toblerone is zelfs boven de psychologische prijsdrempel van één pond voor een kleine reep gegaan.

Mensen die verslaafd zijn aan Nutellachoco moeten echter niet bang zijn dat ze geen grote porties meer zullen vinden van hun geliefde smeerpasta: "Ik neem aan dat er nog altijd een markt zal zijn voor extreem grote verpakkingen van bijvoorbeeld 5 kilogram. Ferrero zal daarmee blijven uitpakken. En wie echt verslaafd is aan Nutella, zal er niet rouwig om zijn dat de grote potten vanaf januari niet 975 maar 900 gram zullen wegen", besluit hoogleraar Smits.

Luister naar Tim Smits, hoogleraar persuasieve en marketingcommunicatie aan de KU Leuven:

Bron: vrtnws.be en De wereld vandaag