Nieuwe metrolijn in Amsterdam: "De stad zal fundamenteel veranderen"

22 juli 2018
Amsterdam is vanaf dit weekend een heel andere stad. Vijftig jaar nadat de eerste plannen werden gemaakt, opende de noord-zuid metroverbinding. Hoofdredacteur van NRC, Peter Vandermeersch, weet hoe dit de stad zal veranderen.

Het hele openbaar vervoer wordt op de nieuwe metrolijn aangepast, dus ook de bestaande bus- en tramlijnen."Sommige collega's hebben het nu even lastig", weet Peter Vandermeersch. "Hun tram of bus die altijd van het ene naar het andere punt reed, zal nu plots anders rijden. De mentale landkaart van velen verandert nu."

Geen 'pontje' meer

Tien kilometer lang is de nieuwe metrolijn die het noorden en zuiden van Amsterdam verbindt. "Voordien moest je altijd 'het pontje' nemen, nu is er die razendsnelle verbinding." 

Toen vijftien jaar geleden de eerste spade de grond in ging, zou de metrolijn 300 miljoen euro kosten. Uiteindelijk werd dat ruim 3 miljard euro. "Het leverde wel wat kritiek op, maar veel mensen zijn toch blij. Amsterdam is overbevolkt, te druk door onder meer het toerisme, dus hopen ze dat meer auto's uit de stad geduwd worden door die noord-zuidlijn."

Blijf met die auto weg uit het 17de eeuwse hart van Amsterdam

Wat is de impact voor ons als we naar Amsterdam willen? "Kom niet met de wagen naar Amsterdam, maar met het openbaar vervoer! Binnenkort zal je ook zuidelijker aankomen in het zuidstation. Voor mensen die toch het onzalige idee hebben met de auto te komen, er zijn nog steeds de park & rides. Neem dus de tram en blijf met die auto weg uit het 17de eeuwse hart van Amsterdam. Voetgangers en fietsers zijn er baas." 

Lees ook