Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Afbeelding van het programma: Hautekiet

Hautekiet

"In Antwerpen worden de eerste verkeerslichten met artificiële intelligentie getest"

ma 23 apr. - 0:02

Tussen 17 april en 27 mei mogen alle Vlamingen vragen stellen aan De Wetenschap. ‘Vraag voor de wetenschap’ is een initiatief van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Vlaanderen (FWO).
Foto: Belga

Een van de eerste vraagstellers is Lennert Vierendeels. Hij wil weten of we artificiële intelligentie in verkeerslichten kunnen inbouwen om zo frustraties te vermijden en het verkeer vlot te trekken.

Rood in het midden van de nacht

“Verkeerslichten kunnen heel frustrerend zijn”, zegt Lennert. “Soms sta je in het midden van de nacht voor een rood verkeerslicht en dan vraag je je af: waarom blijft het rood?”

“Of soms wordt het verkeer omgeleid omwille van een ongeval, maar de verkeerslichten op een andere plek zijn niet afgesteld op veel extra verkeer. Dan krijg je gegarandeerd problemen.”

De vraag van Lennert is duidelijk: “Kunnen we geen verkeerslichten maken die zelflerend zijn en zichzelf voortdurend aanpassen aan nieuwe situaties?”

Zelflerende verkeerslichten in de nabije toekomst

“Het korte antwoord op de vraag is: dat kan zeker en zal in de nabije toekomst ook gebeuren”, zegt Steven Latre, bij imec gespecialiseerd in artificiële intelligentie.

“De technologie is klaar voor zelflerende verkeerslichten. Siemens in Duitsland en imec in België zijn volop bezig met verschillende testprojecten.”

“Op dit ogenblik zijn de meeste verkeerslichten voorgeprogrammeerd om telkens hetzelfde te doen. Soms is er een sensor aanwezig om te detecteren of er auto’s voor het verkeerslicht staan.”

“In de toekomst moeten lichten weten waar er in de buurt van de lichten wagens en andere weggebruikers zijn, soms wel honderden meters verder.”

“Dan kunnen we technieken inzetten om de verkeerslichten zelflerend te maken”, zegt professor Latre.

Verkeerslichten zullen kunnen inschatten wat de verkeerssituatie aan de lichten over 30 à 40 seconden zal zijn.

Hoewel de technologie bijna op punt staat, zal het nog even duren voor we overal slimme verkeerslichten zien verschijnen. Professor Latre: “Over 1 à 2 jaar zullen er op belangrijke kruispunten in de grote steden zelflerende verkeerslichten staan. Op een upgrade van alle verkeerslichten is het nog wat langer wachten, omdat de aanpassing veel geld kost.”

Geen oplossing voor fileprobleem

En wat mogen we verwachten van de zelflerende verkeerslichten? “Het zal zeker veel frustratie wegnemen, maar slimme lichten zullen de files niet oplossen”, zegt professor Latre. “Slimme lichten hebben het potentieel om verkeer vlot te trekken, maar dat zal nieuwe auto’s aantrekken. De hoeveelheid auto’s mag dus niet drastisch toenemen, anders verdwijnt het effect.”

Zelf een vraag voor de wetenschap?

Jouw vraag voor de wetenschap is welkom op www.vraagvoordewetenschap.be. Je vindt er ook meer info over de campagne.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet