Autosalon: constructeurs hopen op doorbraak van de elektrische auto

9 januari 2020
© Benoit Doppagne (Belga)
Op de Heizel, in Brussel, gaat het 98e Autosalon van start. Vandaag is voorbehouden voor mensen uit het vak, vanaf morgen mag iedereen binnen. Wat opvalt is dat er alsmaar meer elektrische en hybridemodellen voorgesteld worden, ook kleinere elektrische auto's.

"Wij hopen de bezoekers te kunnen verrassen met het snel groeiende aanbod van elektrische, hybride en plug-in hybride wagens," zegt Joost Kaesemans van autofederatie Febiac." Een hybride auto is een auto met zowel een brandstofmotor (meestal benzine) als een elektrische motor. Een plug-in hybride is een hybride auto waarmee je op brandstof kan rijden maar net zoals een elektrische wagen ook kan opladen.

Op deze editie van het Salon tonen 160 exposanten 690 auto's en 540 motoren. De verkoop tijdens de periode van het Salon is traditioneel goed voor 25 tot 30 procent van de jaaromzet van de automerken. De vorige editie telde 512.566 bezoekers.

Het is al een hele tijd dat de autosector aankondigt dat die elektrische wagens eraan komen," zegt Kaesemans. "Het aanbod was tot nog toe eigenlijk klein. Er waren vooral grotere, duurdere modellen. Maar dat is heel snel aan het veranderen. Meer en meer merken komen met kleinere modellen waarvan de prijs in de buurt komt van klassieke auto's met een verbrandingsmotor. Dat is een goede zaak want wij hebben die voertuigen nodig als we de klimaatdoelstellingen willen halen."

De prijs van een (kleinere) elektrische auto schommelt tussen de 30 en de 35.000 euro. Dat is nog altijd een pak meer dan de 26.000 euro die nu gemiddeld uitgegeven wordt aan een nieuwe auto.

Wij hebben die elektrische voertuigen nodig als we de klimaatdoelstellingen willen halen.

"Europa heeft heel strenge CO2-uitstootnormen opgelegd die we niet gaan halen als niet een deel van de autogebruikers overschakelt op elektrische voertuigen; hetzij volledig elektrische voertuigen, hetzij hybride voertuigen. Dat zijn beide auto's met een lage CO2-uitstoot. Wij hopen dus dat de consument overweegt om elektrisch te gaan rijden. Liever vroeg dan laat," zegt Kaesemans.

Wat Kaesemans bedoelt is dat Europa de automerken verplicht om de gemiddelde CO2-uitstoot van al hun nieuw verkochte auto's naar beneden te halen. Vanaf dit jaar mag 95% van alle nieuw verkochte wagens gemiddeld nog maar 95 gram CO2 per km uitstoten. Nu is dat nog 121 gram. De automerken kunnen die nieuwe verplichting alleen maar halen als een deel van hun verkochte auto's elektrisch is. Als de autoconstructeurs die opgelegde lagere CO2-normen niet halen, dan krijgen ze van Europa zware boetes.

Hopelijk kan de consument daarvan meeprofiteren als de constructeurs de prijzen van hun elektrische modellen laten zakken om de opgelegde lagere CO2-uitstoot te halen.

Op het Salon vinden we voor het eerst ook twee Chinese elektrische automerken. Eén daarvan is het chinese zustermerk van Volvo.

Voor elke verplaatsing het meest gepaste vervoermiddel

"Een tweede doelstelling van dit Salon is aan te tonen dat mobiliteit niet enkel synoniem is van het hebben van een auto of een motorfiets maar dat je ook gebruik kan maken van steeds meer mobiliteitsdiensten en dan heb ik het over deelwagens, deelscooters, deelsteps of deelfietsen die vaak in en rond de grote steden worden aangeboden en die prima alternatieven of aanvullingen zijn op een eigen auto of op het gebruik van openbaar vervoer," vindt Kaesemans.

"Op dit Autosalon willen we dat aanbod ook promoten omdat we beseffen dat heel veel mensen eigenlijk veel breder kijken dan hun eigen auto of motorfiets en dat ze voor elke verplaatsing het meest gepaste vervoermiddel willen gebruiken. Daar zijn dus oplossingen voor en die willen we tonen."

Het Autosalon loopt tot en met zondag 19 januari. Alle info vind je op de website van het Autosalon.

Beluister het gesprek met Joost Kaesemans van autofederatie Febiac in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Radio 1 Select