Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Bas Leinders over Max Verstappen: "Verdiende winnaar na dit seizoen"

ma 13 dec. - 8:31

De werkelijkheid haalde de fictie in bij de ontknoping van een razend spannend WK Formule 1. In de allerlaatste ronde van de allerlaatste race trok Max Verstappen het laken naar zich toe in zijn duel met zevenvoudig kampioen Lewis Hamilton. "Over het seizoen gezien is Max de verdiende kampioen", blikt de Belgische ex-Formule 1-rijder Bas Leinders terug op de F1-climax. Heeft de wedstrijdleiding te veel invloed gehad op de uitkomst van de race? Ook daar gaat Leinders op in.
Max Verstappen

Beluister het gesprek met Bas Leinders in 'De Ochtend' via Radio 1 Select

Bas Leinders was zondag analist voor Play Sports bij de emotievolle GP van Abu Dhabi. "Ik hield mijn emoties onder controle, maar de ontknoping in de laatste ronde is natuurlijk een heel speciaal moment. En Max Verstappen is een Nederlander met een beetje Belgisch bloed, dus ben je toch iets meer verwant met hem."

Op 10 ronden van het einde had Hamilton nog 14 seconden voorsprong op Verstappen. "Ik geloofde er toen eigenlijk niet meer in. Verstappen had de polepositie, maar maakte een slechte start. Hamilton nam het voordeel en reed ook een beetje weg."

"Verstappen en Red Bull hebben wel weerwerk geboden om zo dicht mogelijk te blijven en druk te blijven zetten. En dat heeft gewerkt. Toen kwam er eerst een virtual safetycar, waarbij Verstappen verse banden is gaan halen, bij de echte safetycar is het hele scenario omgegooid."

Om die safetycar is heel veel te doen. Heeft de wedstrijdleiding te veel invloed gehad op de uitkomst van de race? "De race is de race", stelt Leinders. "Je moet reageren op wat er gebeurt. De wedstrijdleiding en de stewards moeten beslissingen nemen conform het reglement."

Er wordt gegoocheld met woorden in het reglement, maar uiteindelijk is het de racedirecteur die de beslissingen mag nemen.

"Eerst en vooral gaat de veiligheid voor. Latifi crasht, dus moet er een safetycar komen, want die auto staat op een gevaarlijke plaats en moet daar weg. Dat hebben ze in de eerste plaats gedaan."

"Maar dan is er een tweede stap. De gedubbelde wagens worden altijd tussen de leiders uitgehaald: die mogen weer voorbijsteken. Maar eerst werd gezegd: "We gaan dat niet doen", toen werd gezegd: "We gaan dat wel doen." Vier of vijf auto's hebben dat kunnen doen, maar eigenlijk waren er acht die dat hadden mogen doen."

"Daarom wordt er nu gespeeld en gegoocheld met woorden in het reglement van wie het bij het rechte eind had, maar uiteindelijk is het toch de racedirecteur (Michael Masi, red) die de bovenhand heeft en de beslissingen mag nemen."

"Mercedes zal bakzeil halen met beroep"

De beslissing van Michael Masi wordt gecontesteerd, Mercedes diende al 2 keer een klacht in, maar dat werd verworpen, al is nog beroep mogelijk. Leinders: "De 2 klachten zijn verworpen door de commissarissen ter plaatse, die het reglement en de situatie hebben bekeken."

"Mercedes heeft de intentie van beroep ingediend, dat moet je meteen doen als je niet akkoord gaat. Dan heb je ongeveer 24 uur om dat beroep te bevestigen, dus we zullen dat pas in de loop van de dag weten. Dan komt er misschien nog een staartje."

"Maar ik denk dat ze toch bakzeil gaan halen en dat de uitslag niet zal veranderen. Want uiteindelijk heeft die Michael Masi toch correct gehandeld conform het reglement."

"Verstappen en Red Bull hadden niks te verliezen met zachte band op einde"

Naar de bandenkeuze werd speciaal uitgekeken op dit circuit en het harde of zachte rubber speelde ook een grote rol, legt Leinders uit: "Er was een verschillende bandenkeuze bij de start: Verstappen op zacht,  Hamilton op medium."

"Daarom dacht men dat Verstappen ook wel een betere start zou hebben en kunnen wegrijden. Dat gebeurde niet, dus dat was een eerste moment."

"Je moet evenwel met 2 soorten banden rijden in een race en moet dus een bandenwissel doen. Verstappen ging naar de harde band, Hamilton is gevolgd en heeft dat gekopieerd, dat was de juiste beslissing."

"Maar met die virtual safetycar en safetycar konden Verstappen en Red Bull het risico nemen van naar de zachte band te gaan, ze hadden niks te verliezen. Hamilton kon dat op dat moment eigenlijk niet, want als hij zou binnengekomen zijn, zou Verstappen zijn blijven rijden."

"Dan zou Verstappen aan de leiding gekomen zijn. Misschien zou Hamilton dan natuurlijk Verstappen hebben kunnen inhalen, maar dat was een risico. Dat was een heel moeilijke strategische beslissing voor Mercedes om wel of niet binnen te komen."

Het was een heel moeilijke strategische beslissing voor Mercedes om wel of niet binnen te komen bij die safetycar.

"Max is grootgebracht om kampioen te worden"

Verstappen sprak achteraf zelf van een mirakel. Was er dan ook wat geluk mee gemoeid? "Af en toe heb je een beetje geluk nodig, maar dat geluk creëer je ook een beetje zelf."

"Max heeft dit jaar ook pech gehad: hij had een klapband toen hij in Bakoe aan de leiding reed, in Silverstone kreeg hij een tikje van Hamilton waardoor hij in het ziekenhuis belandde en Hamilton de volle punten scoorde. Gebeuren die 2 momenten niet, dan was Verstappen vorige week al wereldkampioen."

"Daar heeft hij wat pech gehad, nu heeft hij door de omstandigheden een beetje geluk gehad. Maar als je het hele seizoen bekijkt, verdient hij die wereldtitel."

(lees verder onder de foto)

Max Verstappen (© AFP)

Max Verstappen (© AFP)

De 24-jarige Verstappen wordt bij zijn eerste wereldtitel al vergeleken met de allergrootsten: Ayrton Senna, het lef van Michael Schumacher. Leinders ziet dat ook zo. "En er is ook de vergelijking met Hamilton zelf. Die is in 2008 al een eerste keer wereldkampioen geworden, er volgden nog 6 titels."

"Het is zeker dat Max Verstappen is grootgebracht om kampioen te worden in de autosport, met name de Formule 1, door zijn vader Jos en zijn moeder Sophie Kumpen, die ook een goed karter geweest is."

"Hij had alles om kampioen te worden. Er is ook de manier waarop hij racet. Hij is ook de jongste coureur ooit in de F1, de jongste winnaar. Wel niet de jongste wereldkampioen, maar hij is niet veel ouder dan Alonso, Hamilton en Vettel waren."

Hij had in Bakoe en Silverstone wat pech, nu wat geluk. Maar als je het hele seizoen bekijkt, verdient Verstappen de wereldtitel.

Beluister het gesprek met Bas Leinders in 'De Ochtend' via Radio 1 Select

Bron: sporza.be en 'De Ochtend'µ

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet