De Wereld van Sofie
Bedacht en opgedrongen door de commercie?
do 14 feb. - 10:25
Sommige handelaars zijn wel héél creatief in het bedenken van Valentijn-formules. Reporter Brecht Devoldere botst in de winkelstraat van onder andere op een reisbureau waar je speciaal voor Valentijn… last minute nog van reispartner kan wisselen!
Valentijn is niet het enige feest dat uitgevonden werd door de commercie. Met Marc Jacobs (FARO) stippen we alle volgende data in onze jaarkalender aan om vrienden, collega’s, moeders, vaders, jezelf met de nodige cadeaus te overladen!
“Uitgevonden door de commercie”, daar blinkt ook de schoonheidssector in uit. Dermatologe Vera Rogiers ziet een nieuwe trend: termen uit de voedingsindustrie komen de cosmetica-industrie binnengewaaid: glutenvrije of een vegan crèmes bijvoorbeeld!
Welke handige commerçant de diamant wist te upgraden tot dure “steen van de liefde”, weet Margaux Donckier van het Antwerp World Diamond Centre.
Je kan er wat smalend over doen, maar Valentijn en andere dagen zijn belangrijke dagen voor handelaars. In welke mate wegen de “lovers” ervan voldoende op tegen de “haters” voor hun omzet? Een vraag voor Malaika Brengman (prof marketing VUB).
Vincent Byloo legt uit hoe de commerce ook muziekjes recupereert. Van populaire songs die met geweld worden omgeturnd tot kerstliedjes tot bedrijven die voor hun reclamespots bekende hits laten naspelen door een soundalike om zo een plagiaatproces te ontlopen.
Valentijn, voor de een is het dus “commercieel gedoe”, maar voor de ander écht het feest van de liefde. Soms binnen één koppel, en al meer dan 60 jaar. Een reportage van Brecht Devoldere.