Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

ontbreekwoordenboek

De Wereld van Sofie

Bedacht en opgedrongen door de commercie?

do 14 feb. - 10:25

Valentijn vandaag! En dat vieren we. Not. We vragen ons wél af hoe “feestdagen” als Valentijn plots ontstaan. Hoe en waarom zijn ze net op die dagen “uitgevonden door de commercie”? Of zit er toch meer erfgoed achter dan we denken? Soms lijken ze plots uit het niets overgewaaid uit Amerika, kijk naar Black Friday dat hier aan een commerciële opmars bezig is. Of uit China, want het zal niet lang meer duren of Single’s Day (op de symbolische datum 11.11) duikt hier ook op in de winkels?
FokSuk

Sommige handelaars zijn wel héél creatief in het bedenken van Valentijn-formules. Reporter Brecht Devoldere botst in de winkelstraat van onder andere op een reisbureau waar je speciaal voor Valentijn…  last minute nog van reispartner kan wisselen!

Valentijn is niet het enige feest dat uitgevonden werd door de commercie. Met Marc Jacobs (FARO) stippen we alle volgende data in onze jaarkalender aan om vrienden, collega’s, moeders, vaders, jezelf met de nodige cadeaus te overladen!

“Uitgevonden door de commercie”, daar blinkt ook de schoonheidssector in uit. Dermatologe Vera Rogiers ziet een nieuwe trend: termen uit de voedingsindustrie komen de cosmetica-industrie binnengewaaid: glutenvrije of een vegan crèmes bijvoorbeeld!

Welke handige commerçant de diamant wist te upgraden tot dure “steen van de liefde”, weet Margaux Donckier van het Antwerp World Diamond Centre.

Je kan er wat smalend over doen, maar Valentijn en andere dagen zijn belangrijke dagen voor handelaars. In welke mate wegen de “lovers” ervan voldoende op tegen de “haters” voor hun omzet? Een vraag voor Malaika Brengman (prof marketing VUB).

Vincent Byloo legt uit hoe de commerce ook muziekjes recupereert. Van populaire songs die met geweld worden omgeturnd tot kerstliedjes tot bedrijven die voor hun reclamespots bekende hits laten naspelen door een soundalike om zo een plagiaatproces te ontlopen.

Valentijn, voor de een is het dus “commercieel gedoe”, maar voor de ander écht het feest van de liefde. Soms binnen één koppel, en al meer dan 60 jaar. Een reportage van Brecht Devoldere.

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet