Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Belgische Makro- en Metrowinkels verkocht, online supermarkt ‘Crisp’ is nieuwe speler: de toekomst van de supermarkt?

wo 15 jun. - 2:56

Vastgoedhandelaar Bronze Properties en herstructureerder GA Europe kopen de Belgische Makro- en Metrowinkels. Volgens de directie blijft het personeel voorlopig aan de slag onder de bestaande voorwaarden. Tegelijkertijd is er goed nieuws voor wie een absolute hekel heeft aan boodschappen doen, want in Vlaanderen strijkt binnenkort ‘Crisp’ neer. Een online supermarkt die uw aankopen thuis komt afleveren. Els Breugelmans, professor marketing en retailexpert aan de KU Leuven, reageert.
Makro

Metro AG, het Duitse moederbedrijf van Makro, verkoopt de Belgische Makro- en Metrowinkels aan Bronze Properties en GA Europe. Dat heeft de directie meegedeeld tijdens een bijzondere ondernemingsraad.

De winkels van Makro en Metro blijven voorlopig open en de 2.000 werknemers van Metro België blijven er ook aan de slag onder de bestaande voorwaarden. De komende weken en maanden zullen de nieuwe eigenaars een nieuw toekomstplan voorstellen en uitwerken.

Blokkerscenario

Retailexpert Jorg Snoeck vreest dat de ketens hetzelfde lot te wachten staat als Blokker: "De nieuwe eigenaar heeft toen zelfs geld gekregen om de winkels over te nemen, maar heeft die centen in zijn zak gestoken en het bedrijf laten doodbloeden."

Online supermarkt

Vlaanderen krijgt er een nieuwe supermarkt bij, 'Crisp'. De keten werkt uitsluitend met een app waarop je boodschappen bestelt die de dag nadien geleverd zullen worden. Kan die manier van werken in België renderen? Els Breugelmans is professor marketing en retailexpert aan de KU Leuven en kent het fenomeen al langer. "Er zijn al een aantal van dit soort initiatieven op lokaal niveau, maar 'Crisp' zit het wel groter." 

In Nederland scoort de keten alvast goed. "Onze buren hebben het altijd al wel beter gedaan op het vlak van E-comerce, maar 'Crisp' heeft een aantal aspecten die wel in trek zijn bij de consument. Bijvoorbeeld het gemak, thuislevering, duurzaamheid en lokale focus."
 

Toekomst

Els Breugelmans werpt een blik op de toekmost van de supermarkt. Hoe succesvol zal 'Crisp' zijn in Vlaanderen? En wat met 'Makro'? Ze beantwoordt die vragen in 'De Wereld Vandaag'.

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet