Belgische Makro- en Metrowinkels verkocht, online supermarkt ‘Crisp’ is nieuwe speler: de toekomst van de supermarkt?
wo 15 jun. - 2:56
Metro AG, het Duitse moederbedrijf van Makro, verkoopt de Belgische Makro- en Metrowinkels aan Bronze Properties en GA Europe. Dat heeft de directie meegedeeld tijdens een bijzondere ondernemingsraad.
De winkels van Makro en Metro blijven voorlopig open en de 2.000 werknemers van Metro België blijven er ook aan de slag onder de bestaande voorwaarden. De komende weken en maanden zullen de nieuwe eigenaars een nieuw toekomstplan voorstellen en uitwerken.
Blokkerscenario
Retailexpert Jorg Snoeck vreest dat de ketens hetzelfde lot te wachten staat als Blokker: "De nieuwe eigenaar heeft toen zelfs geld gekregen om de winkels over te nemen, maar heeft die centen in zijn zak gestoken en het bedrijf laten doodbloeden."
Online supermarkt
Vlaanderen krijgt er een nieuwe supermarkt bij, 'Crisp'. De keten werkt uitsluitend met een app waarop je boodschappen bestelt die de dag nadien geleverd zullen worden. Kan die manier van werken in België renderen? Els Breugelmans is professor marketing en retailexpert aan de KU Leuven en kent het fenomeen al langer. "Er zijn al een aantal van dit soort initiatieven op lokaal niveau, maar 'Crisp' zit het wel groter."
In Nederland scoort de keten alvast goed. "Onze buren hebben het altijd al wel beter gedaan op het vlak van E-comerce, maar 'Crisp' heeft een aantal aspecten die wel in trek zijn bij de consument. Bijvoorbeeld het gemak, thuislevering, duurzaamheid en lokale focus."
Toekomst
Els Breugelmans werpt een blik op de toekmost van de supermarkt. Hoe succesvol zal 'Crisp' zijn in Vlaanderen? En wat met 'Makro'? Ze beantwoordt die vragen in 'De Wereld Vandaag'.
Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'
Lees ook
Ja, de prijzen stijgen fel, maar niet zo fel als de meesten denken: "Vooral lage inkomens hebben hulp nodig"
"Het gebeurt zonder dat je het merkt": ook in België krijg je door 'slinkflatie' minder voor hetzelfde geld