Belgische supermarkten alsmaar duurder dan die in buurlanden

13 maart 2018
Wie in een Belgische supermarkt gaat winkelen, betaalt gemiddeld 13,4 % meer dan in Duitsland, 12,9 % meer dan in Nederland en 9,1 % meer dan in Frankrijk. Ten opzichte van een vorig onderzoek 5 jaar geleden zijn de verschillen in prijsniveaus nog toegenomen.

Het Prijzenobservatorium, een onderdeel van de federale overheidsdienst Economie, analyseerde het prijsniveau van 65.000 identieke producten in België en Duitsland, Nederland en Frankrijk. Het gaat dan vooral om merkproducten want witte producten verschillen vaak van land tot land. Uit de analyse blijkt de prijzen hier 9 tot 13 procent hoger liggen dan in de drie buurlanden.

Dat komt onder meer door de hogere taksen, bijvoorbeeld het hogere accijnsniveau voor sterke drank in ons land. Maar ook het feit dat we een klein land zijn, speelt een rol. Hoe groter een land economisch is, hoe makkelijker schaalvoordelen en dus lagere inkoopprijzen en lagere operationele kosten gerealiseerd kunnen worden.

Een markt van prijsvolgers

Ook de positionering van onze supermarkten zelf werkt hogere prijzen in de hand. De marktleider Colruyt garandeert dan wel de laagste prijzen, het blijft een prijsvolger en geen prijszetter zoals Lidl of Aldi. "Dan moet je vaststellen dat je in ons land geen enkele grote speler hebt die inzet op een lagere prijs", zegt Peter Van Herreweghe van de federale overheidsdienst Economie. Een prijsvolger als Colruyt gaat de prijs van de concurrenten wel volgen, maar gaat zelf niet het initiatief nemen op de prijzen te verlagen.

Retailexpert Gino Van Ossel bevestigt dat in De Ochtend. "Omdat die marktleider Colruyt zo'n efficiënt bedrijf is, omdat die echt lagere kosten hebben dan de concurrentie is er niemand in ons land die echt een prijzenoorlog gaat beginnen, waardoor je merkt dat de prijzen sluimerend verhogen."

Verbetering in zicht?

Toch kan de situatie verbeteren en kunnen de prijzen in ons land naar omlaag, denkt Van Herreweghe: "De fusie van Delhaize met het Nederlandse Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, kan voor die groep leiden tot betere aankoopvoorwaarden en voor de consument tot lagere prijzen. En ook de bikkelharde onderhandelingen tussen supermarkten en hun leveranciers kunnen de prijzen lager duwen." Eind vorig jaar was er nog een krachtmeting tussen Colruyt en PepsiCo waardoor een aantal producten van PepsiCo een tijdlang niet in de rekken lagen.

"Het zou kunnen dat er door die fusie een kleine kentering komt", bevestigt Gino Van Ossel. "Maar dramatisch zal die niet zijn. Tenzij er echt een prijzenoorlog met marktleider Colruyt komt." En dat lijkt voorlopig weinig waarschijnlijk. Te meer omdat de marges die de Belgische supermarkten op de producten nemen wel groter worden, maar de winst van de ketens niet stijgt. "Dat valt te verklaren door het feit dat wij een duur land zijn. De loonkost en de energieprijzen liggen hoog, de vrachtwagens staan vast in de files, ... Dat zit vast in onze economie en daar moeten we met z'n allen proberen uit te geraken."

Overigens, niet alle producten in onze supermarkten zijn duurder dan in het buitenland. Verse groenten en fruit, die niet in deze analyse zijn opgenomen, zijn gemiddeld goedkoper bij ons dan in de buurlanden, blijkt uit gegevens van Eurostat.

Bron: vrtnws.be en "De Ochtend"

Beluister het interview met Gino Van Ossel (Professor Marketing aan de Vlerick Management School):