Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Beste Lola Ogunyemi, jij bent mijn held

za 14 okt. - 10:00

Hanan Challouki (25) is managing partner van het communicatiebureau Allyens, dat gespecialiseerd is in inclusieve strategieën en campagnes. Haar held is Lola Ogunyemi...
Lola Ogunyemi, in de Dove campagne

Beste Lola Ogunyemi,

De zaken liepen de voorbije week niet zoals gepland voor jou. De nieuwe reclamecampagne van Dove zette jou op onvoorziene wijze in de spotlight. Dat jij, een dame met een donkere huidskleur, “witgewassen” werd met een Dove-product werd door verschillende doelgroepen gezien als een belediging. En jij had zelfs geen idee dat jij op deze manier geportretteerd zou worden.

Voor mij ben jij een held, uiteraard niet omwille van jouw rol in deze reclame, maar om de manier waarop je bent omgegaan met de storm van kritiek die erop volgde. Je weigerde simpelweg als slachtoffer geportretteerd te worden en koos ervoor om te reageren met klare taal. Jij nam het op voor de mensen die zich door deze campagne gekwetst voelden en vertelde jouw eigen verhaal, de manier waarop jij alles ervaren hebt.

Jij koos ervoor om niet enkel het onderwerp van de conversatie te zijn, maar zelf het woord te nemen. En in zo’n gevoelige discussie is daar moed voor nodig. Daarnaast vond ik jouw motivatie om in de eerste plaats deel te nemen aan zo’n campagne al prachtig beschreven. Jij wilde de wereld eraan herinneren dat jij bestaat en dat jij mooi bent.

Jij weet even goed als ik dat miljoenen vrouwen wereldwijd maar al te vaak te horen krijgen dat hun diverse achtergrond ervoor zorgt dat ze minder mooi zijn, dat ze niet voldoen aan het schoonheidsideaal dat iedereen moet nastreven. Dat hun krullen te wild zijn of hun huid te donker. En alsof deze opmerkingen nog niet denigrerend genoeg zijn, varen bedrijven en merken maar al te vaak mee met deze stroom.

Maar ondanks het feit dat de campagne van Dove gigantisch gefaald is, heb jij je doel bereikt. Meer nog, met jouw reactie heb je niet enkel duidelijk gemaakt dat schoonheid universeel is, maar minstens even belangrijk: dat niemand voor jou hoeft te spreken.

Liefs,
Hanan

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet