Nieuwe Feiten
Beter leren zonder schoenen?
do 26 mei - 4:42
Een ‘grootschalige studie’ van het Centre for Excellence in Media Practice van de universiteit van Bournemouth (Groot- Brittannië) zou aantonen dat dit een heel eenvoudige en spotgoedkope manier is om het niveau van het onderwijs op te krikken.
Ruim 10 jaar observatie bij leerlingen uit 25 landen zou voor eens en voor altijd aangetoond hebben dat leerlingen die les volgen op blote voeten of op kousevoeten betere resultaten halen dan leeftijdsgenoten die schoenen dragen. Bovendien zouden ongeschoeide kinderen zich rustiger gedragen en gemiddeld ook nog eens vroeger toekomen op school en later naar huis gaan.
De Britse pers berichtte enthousiast: “Children with no shoes on 'do better in classroom', major study finds”, “Schoolchildren with no shoes on 'do better and behave better in the classroom, research shows” , “The secret to calm classrooms? Lose the shoes”... . En de Vlaamse kranten volgden.
Helaas pindakaas. Pedagoog en onderzoeker Pedro De Bruyckere ontdekte dat de claims die de media zo gretig overnamen, op los zand zijn gebouwd. Sterker, dat ‘grootschalig onderzoek’ bestaat niet eens.
Toen hij hoofdonderzoeker Stephan Heppell om de onderzoeksgegevens vroeg, verwees die naar een webpagina met niet-onderbouwde claims en veel foto's van leerlingen zonder schoenen.
Hij haalde ook een Amerikaanse studie aan die uitwijst dat blootsvoets lopen het werkgeheugen (korte termijn geheugen) stimuleert. Voor dat onderzoek deden 72 proefpersonen tussen 18 en 44 jaar een geheugenproef. Daarna legden ze in hun eigen tempo gedurende een kwartier al of niet blootsvoets een bepaald traject af. Vervolgens deden ze opnieuw een geheugentest. Dat het werkgeheugen van de blotevoeters verbeterd was, is niet verwonderlijk. Ze waren meer geconcentreerd omdat ze beter hadden uitgekeken hoe en waar ze liepen.
Het spreekt vanzelf dat je deze specifieke resultaten niet mag overdragen naar een situatie waarin schoolkinderen ongeschoeid in een klas zitten ….