Beweging in geblokkeerde containerschip in Suezkanaal: "Achterkant vrij, maar voorkant nog stevig vast in vettige klei"

29 maart 2021
© AFP
Er zit beweging in het containerschip Ever Given, dat sinds een kleine week het Suezkanaal blokkeert. De achterkant van het schip is vanmorgen losgeraakt van de oever dankzij een zware sleepboot. Goed nieuws dus, maar de problemen zijn nog niet van de baan. "De voorkant van het schip zit nog stevig vast in vettige klei", zegt Peter Berdowski van Boskalis, het baggerbedrijf dat ter plaatse is om te helpen, in 'De Ochtend'.

Het 400 meter lange containerschip Ever Given blokkeerde sinds dinsdag het Suezkanaal. Het schip lag diagonaal in het kanaal, het zat vast aan de voor- en de achterkant omdat de zijkanten van het kanaal minder diep zijn. Er was geen beweging in te krijgen, waardoor andere schepen niet meer door konden. En dat had grote gevolgen voor de internationale handel. Het Suezkanaal is een 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee, er wordt elke dag voor 9 miljard dollar aan goederen vervoerd. 12 procent van de wereldwijde handel gaat via het Suezkanaal.

Pogingen om het schip vrij te maken, draaiden op niets uit. Vanmorgen werd een nieuwe poging gewaagd met een nieuwe, zware zeesleepboot van het Nederlandse bedrijf Smit Salvage, een dochteronderneming van baggerbedrijf Boskalis. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Rond 4.30 uur vanmorgen kwamen de eerste berichten dat er beweging in het schip zat. Maritieme bronnen meldden dat de achtersteven van het schip losgekomen is van de oever.

Een officiële bevestiging van de autoriteiten is er nog niet. Op de honderden schepen die geblokkeerd zitten in de buurt van het Suezkanaal, werd alvast met veel enthousiasme gereageerd. Heel wat wachtende schepen lieten hun scheepshoorn klinken toen het nieuws bekend raakte.

"Voorkant zit nog stevig vast"

"Wij zijn van bij het begin betrokken bij deze bergingsoperatie", zegt Boskalis-topman Peter Berdowski in 'De Ochtend'.

Als je dit schip los wil krijgen, heb je heel veel trekkracht nodig. Gisteravond is de eerste van onze twee zeeslepers aangekomen. Die is vannacht aangelijnd en vanmorgen bij hoogtij zijn we gaan trekken.

En er kwam relatief snel beweging in. "De achterkant lag 30 graden gedraaid, nu is dat 10 graden. Het schip ligt nu dus met zijn achtersteven bijna naar het midden van het kanaal. Dat is een belangrijke beweging."

Goed nieuws dus, maar Berdowski tempert meteen de verwachtingen. De problemen zijn nog niet direct opgelost. "Je mag niet vergeten dat de voorkant van het schip echt nog stevig vastzit in vettige klei. Daarvoor is nog meer trekkracht nodig. Vanmorgen is onze tweede zeesleper aangekomen, die gaan we daarvoor extra bijzetten."

Om de voorkant makkelijker vrij te kunnen maken, wordt aan de achterkant eerst water in het schip gelaten, zodat het langs de achterkant meer in het kanaal gaat hangen. "Het gewicht komt zo meer achteraan te hangen. We gaan het schip aan de voorkant ook met jetstralen onderspoelen, dat wil zeggen, er met kracht water onderdoor spoelen waardoor de klei meer loskomt."

Maar het blijft een huzarenklus. "We werken met trekkrachten waarvoor die schepen niet gebouwd zijn. We moeten alert zijn dat we het niet beschadigen, en dat de achterkant van het schip niet terug in het kanaal belandt", zegt Berdowski. Hij hoop dat het schip snel vrij zal zijn. "Het is deze week springtij in het Suezkanaal, dat helpt in het opdrijvende vermogen, dat geeft onze enkele dagen perspectief."

Er kunnen hoe dan ook momenteel nog geen schepen door het Suez-kanaal passeren. Later vandaag beginnen de zeeslepers aan een eerste poging om de voorkant van het schip los te maken.

Beluister het gesprek met Peter Berdowski via Radio 1 Select

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook: