"Biertrein" van AB InBev moet 5.000 vrachtwagens van Antwerpse ring halen,

28 oktober 2019
Bierbrouwer AB InBev zal voortaan het grootste deel van zijn transport in de haven van Antwerpen per trein organiseren. Met een nieuwe treinverbinding wil het bedrijf vanaf volgend jaar 5.000 vrachtwagens van de overdrukke Antwerpse ring halen. Transporteconoom Thierry Van Elslander noemt het een mooi initiatief, maar de impact ervan zal heel klein zijn.

B InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, exporteert vanuit België bier naar meer dan 100 landen. Vanuit de brouwerij in Leuven vertrekken voortdurend vrachtwagens naar de haven van Antwerpen om jaarlijks miljoenen hectoliters bier naar het buitenland te verschepen, voornamelijk Stella Artois, naar de VS en Canada.

De vrachtwagens komen vanuit Leuven in Antwerpen aan bij een groot magazijn van Katoen Natie, op rechteroever. Vervolgens moeten ze nog naar de linkeroever worden gebracht om op schepen te worden geladen.

Die laatste kilometers zullen vanaf volgend jaar afgelegd worden met een “biertrein”, waarop de lading van 47 vrachtwagens wordt geladen. Er reed al een trein met bier van de rechter- naar de linkeroever van de Schelde, maar die had een aantal tussenstops. Nu komt er dus een rechtstreekse treinverbinding.

Twee redenen

AB InBev doet dit om twee redenen: omdat het ecologischer en sneller zou zijn dan transport per vrachtwagen. Volgens AB InBev zal de CO2-uitstoot van het vervoer per trein zo’n 75 procent lager liggen, hoewel de biertrein - bij gebrek aan stroom boven de sporen in de haven - getrokken wordt door een diesellocomotief.

Druppel op een hete plaat

Thierry Van Elslander, transporteconoom aan de universiteit van Antwerpen, noemt het project van AB InBev “een mooi initiatief”. Tegelijk plaatst hij het in perspectief en denkt dat het globaal gezien weinig impact zal hebben.

De biertrein zou ook sneller en betrouwbaarder zijn dan transport met vrachtwagens omdat zo wordt vermeden dat vrachtwagens in de file staan op de drukke ring rond Antwerpen. De nieuwe treinverbinding zal zo’n 5.000 vrachtwagens per jaar van de weg halen. Samen met de bestaande treinverbinding zo’n 20.000.

Het traject dat de biertrein moet afleggen is wel langer dan dat van de vrachtwagens: de vrachtwagens moeten slechts 20 km afleggen terwijl de trein 40 km moet bollen. Maar dan nog is het volgens AB InBev dus sneller en betrouwbaarder.

Luister naar het gesprek met Thierry Van Elslander:

“5.000 vrachtwagens is maar een fractie van het aantal vrachtwagens, want op de Antwerpse ring rijden elke dag 25.000 vrachtwagens in elke richting. Dan begrijpt u dat dit maar een druppel op een hete plaat is”, zegt de transporteconoom in het Radio 1-programma “De wereld vandaag”. “Maar het is wel een belangrijke symbolische druppel.”
Moeilijker en duurder
Van Elslander stelt vast dat goederentransport per spoor bij vele bedrijven nog onbekend is. “En onbekend maakt onbemind, ook in het transport.” Hij ziet dat vele bedrijven nog bij de oude gewoonte zweren om vrachtwagens te gebruiken voor hun vervoer, zelfs ondanks de enorme drukte op de Antwerpse ring én de zware investering van de Antwerpse haven in het goederenspoor.

Een vrachtwagen inhuren is immers gemakkelijk - er zijn veel vrachtwagenbedrijven die meteen vrachtwagens ter beschikking hebben- terwijl transport per spoor meer rompslomp met zich meebrengt.

Daarnaast ziet Van Elslander dat transport per spoor op kortere afstanden ook duurder is dan vrachtwagenvervoer. En dat houdt vele bedrijven kennelijk ook tegen om hun containers via treinen te laten vervoeren. Dat maakt het pilootproject van AB InBev ook bijzonder. “Normaal geldt de regel dat transport per spoor pas rendabel wordt vanaf 300 kilometer, omdat je grotere vaste kosten hebt.”

Bekijk het verslag over de biertrein uit "Het Journaal" hier:

Bron: vrtnws en De wereld vandaag

Radio 1 Select