“Bij filmcomponist Elliot Goldenthal hoor je altijd dingen die je nergens anders hoort”

21 oktober 2020
© Radio 1
In de nieuwste aflevering van de podcast ‘Soundtrack Maestro’ neemt Dirk Brossé ons mee naar Hollywood. Samen met Annelies Moons praat hij met Elliot Goldenthal, “een van de meest begaafde Amerikaanse componisten die ik ken." De man schreef soundtracks voor de meest uiteenlopende films: ‘Frida’, ‘Final Fantasy’, ‘Alien 3’, ‘Interview with the vampire’ ,’Batman Forever’,... Zet je neer en geniet van een goed gesprek, en van heerlijke filmmuziek!

Voor Elliot Goldenthal zelf is de film ‘Titus’, gebaseerd op de tragedie van Shakespeare, heel bijzonder, vertelt hij in de podcast. En dat was niet alleen omdat zijn vrouw Julie Taymor de regisseur is, maar ook omdat de taal van Shakespeare hem zo aanspreekt. Hij hoort er elke keer wel iets anders in.

Lees verder onder de trailer van ‘Titus’

Taymor en Goldenthal werkten trouwens al vaker samen, maar telkens verliep het werkproces helemaal anders: “Je wandelt nooit twee keer door dezelfde rivier. Het is telkens een nieuwe ervaring, met nieuwe uitdagingen."

Je wandelt nooit twee keer door dezelfde rivier.
Elliot Goldenthal

Wat experimentele uitdagingen betreft: die gaat Goldenthal niet uit de weg. Brossé noemt zijn werk ‘atypische Hollywoodiaanse muziek’. “Je hoort wel dat hij de muziekgeschiedenis heel goed kent, en een voorliefde heeft voor grote componisten zoals Richard Strauss en Gustav Mahler. Maar hij kan evengoed met twee gitaren een soundtrack maken. Zoals bij de film ‘Frida’.”

Het experimenteren gaat vaak nog veel verder. Zo maakt Goldenthal bijvoorbeeld ook samples met de messen, vorken en borden uit zijn keuken. Of hij steekt rare voorwerpen tussen de snaren van de piano, om zo de klank van het instrument te manipuleren. “Bij Elliot Goldenthal hoor je altijd dingen die je nergens anders hoort.”

De podcast van 'Soundtrack Maestro' vind je hier: 

Lijst van artikels

Lees ook:

Radio 1 Select