Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

Bijna 9 op de 10 verpleegkundigen ervaren agressie van patiënten: "Ze vinden mekaar niet meer"

do 15 feb. - 4:21

Bijna 90 procent van de verpleegkundigen heeft al eens te maken gekregen met verbale of fysieke agressie bij patiënten. Dat blijkt uit een bevraging waarover De Standaard bericht. "De tijdsdruk bij verpleegkundigen en de noden van de patiënten maakt dat beiden mekaar niet meer vinden", klinkt het.
"Verpleegkundigen zijn gevoeliger voor een onbeleefde uiting van een patiënt, wellicht door drukte op afdeling"

Het lijkt een hallucinant cijfer: bijna 9 op de 10 verpleegkundigen geeft in het onderzoek aan al geconfronteerd geweest te zijn met agressie. "Maar dat wil absoluut niet zeggen dat de patiënten agressiever geworden zijn", nuanceert professor Sofie Verhaeghe van het Universitair Centrum voor Verpleegkunde (UGent). "De cijfers tonen ons vooral dat de twee perspectieven - verpleegkundige en patiënt - niet meer in overeenstemming zijn met elkaar."

Verhaeghe schetst in De Ochtend de perspectieven: "Patiënten worden geconfronteerd met grote onzekerheid, stress en ziekte. Mensen zijn steeds mondiger en hebben graag meer uitleg, zeker in die kwetsbare omstandigheden."

Maar verpleegkundigen van hun kant hebben door administratieve druk in de gezondheidszorg steeds minder de tijd voor uitleg en contact met de patiënten. "En soms botst dat dan. Patiënten die bellen voor een pijnstiller en lang moeten wachten op een verpleegkundige, gaan misschien iets onbeleefder reageren wanneer de verpleegkundige in de kamer komt."

Verpleegkundigen zijn gevoeliger voor een onbeleefde uiting van een patiënt, wellicht door drukte op afdeling. Patiënten uiten heftiger hun noden omdat ze niet gehoord worden.

Om dat  te doorbreken, mogen verpleegkundigen zich volgens de professor niet meteen aangevallen voelen. "Het is belangrijk dat verpleegkundigen een ongepaste uiting van patiënten niet meteen zien als een bedreiging of kritiek. Ze moeten ingaan op het feit dat de patiënt het waarschijnlijk lastig heeft, eerder dan dat ze in de verdediging gaan."

Bron: vrtnws.be

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet