“Bijna de helft van wat we eten, is niet uit honger maar uit emotie”

15 maart 2021
© Carles Rabada (Unsplash)
Corona heeft ons doen eten. Volgens obesitasexpert Caroline Braet (UGent) zijn we gemiddeld drie procent bijgekomen. Niet alleen omdat we minder bewegen, maar ook – en vooral – omdat we troost zoeken in het eten. “Meer dan ooit is eten een emotioneel gegeven. We eten niet omdat we honger hebben, maar om een gevoel van onbehagen weg te werken. En het grote probleem is dat je die extra kilo’s maar heel moeilijk kwijt geraakt.”

“Drie procent extra lichaamsgewicht door corona: dat klinkt niet zoveel, maar het is slechts een gemiddelde”, vertelde obesitasexpert Caroline Braet in 'De Wereld van Sofie'. “Dat wil dus zeggen dat sommige mensen veel meer zijn bijgekomen dan anderen.” 

Eten als troost

De voornaamste reden is dat we ons door corona veel minder verplaatsen. “We werken van thuis uit, bewegen minder en fitnessen ook niet meer. Plus: onze maaltijden worden verwennerij. We compenseren de dingen die we niet meer mogen door onszelf te verwennen met eten en drinken. Ook tussen de maaltijden door: een snoepje, een koekje, … We eten niet meer om onze honger te stillen, maar als een soort troost. Bijna 40 procent van wat we op een dag eten, is uit emotie.”

Eten als ‘medicijn’

Ook de stress die corona met zich meebrengt, maakt dat we meer gaan eten. “We voelen onzekerheid, prikkelbaarheid en verveling. Een algemeen gevoel van onbehagen, en de symptomen daarvan proberen we weg te nemen door te eten.”

Voeding als medicijn, dus. En dat helpt ook – al is het slechts tijdelijk. “Door het eten van zogenaamd ‘comfortfood’ – een combinatie van vet en suikers – voel je je eventjes beter. Het doet je vreemd genoeg denken aan je kindertijd en geeft je een warm gevoel. Maar daarmee is de oorzaak van je onbehagen natuurlijk niet aangepakt, dus op lange termijn is het geen oplossing.”

Coronakilo’s kwijt geraken

Probleem is natuurlijk dat al dat emo-eten extra kilocalorieën zijn die we niet kunnen verbanden. Dus hoe geraak je ze weer kwijt? “Veel mensen kiezen voor een streng dieet, maar dat is geen duurzame manier om af te vallen. Het risico op een jojo-effect is groot. Beter is om een dagboek bij te houden om te zien wat je tussen de maaltijden door allemaal eet. En zo proberen je eetgedrag aan te passen.”

"Probeer ook andere manieren te zoeken om met je emoties om te gaan”, aldus Braet. “Jezelf verwennen kan zéker, maar doe het niet door te eten. Neem bijvoorbeeld eens een bad. Voor mensen die het heel moeilijk hebben om niet te snacken: haal het comfortfood gewoonweg niet in huis, of beperk je aperitief tot het weekend.”

Jezelf verwennen kan zéker, maar doe het niet door te eten. Neem bijvoorbeeld eens een bad.

Oorzaak aanpakken

Het belangrijkste is om vooral de oorzaak van je onbehagen aan te pakken. “Stel jezelf de vraag: wat kan ik ànders doen om me beter te voelen? Bijvoorbeeld als je prikkelbaar of eenzaam bent omdat je weinig mensen hoort: bel mensen op! Als je het gevoel hebt dat je je energie niet kwijt kan: ga sporten! Grijp je kans, niet door te focussen op die extra kilo’s, maar op je algemeen gevoel van welbehagen.”

En – ook heel belangrijk – probeer het los te laten. “In onze westerse wereld gaan we ervan uit dat alles perfect controleerbaar moet zijn. Maar op deze situatie heb je geen controle. Je moet ze aanvaarden, en daarbij kunnen ook oefeningen in mindfullness bijvoorbeeld helpen.”

Lees ook: