Binnenkort enkel nog digitale toetsen in de klas? "Een computer zal geen spreekbeurt verbeteren"

7 januari 2020
© Igor Starskov (via Unsplash.com)
Het beeld van de toets die verbeterd wordt met een rode pen, is stilaan verleden tijd. Want wat blijkt? Digitale testen, waarbij een computer de toets afneemt, worden altijd maar populairder. Dat schrijft 'Het Nieuwsblad'. “Het is een extra element in de toolbox, maar het is fout te denken dat dit de enige evaluatievorm zal worden”, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere in 'De Ochtend'.

Een ja/nee-vraag, een meerkeuzevraag of een lange open vraag. Ook bij digitale testen kunnen de verschillende soorten vraagstellingen aan bod komen. Hoe het werkt? Een computer neemt de toets af en corrigeert die vervolgens ook. En dat gebeurt blijkbaar steeds vaker in onze scholen.

De échte vraag is dan: in welke mate zijn deze vragen verbeterbaar? “Het is voor de computer makkelijker om eenvoudige vragen te verbeteren,” zegt pedagoog aan de Arteveldehogeschool Pedro De Bruyckere. “Wij hebben hiermee zelf geëxperimenteerd door een computer teksten te laten verbeteren van kinderen die voor het eerst Engels leren schrijven. Het verschil tussen de kinderen was zo klein, dat de computer moeite om had om differentiatie te maken. We zitten dus in een beginfase, maar er wordt aan gewerkt.”

Je moet nog altijd observeren en evalueren als leerkracht, de computer zal bijvoorbeeld geen spreekbeurt verbeteren

"Al blijft het technisch schrijven met de hand ook heel belangrijk, omdat het een soort gouden weg is tot leren lezen en het helpt om zaken beter te onthouden. Dat wil niet zeggen dat doorheen het hele proces het schrijven met de hand even veel moet blijven. Als de fijne motoriek er is, gaat het schrijven met de hand iets verminderen. Het is een evenwichtsoefening."

Leerkrachten moeten nog altijd feedback geven

Voor veel leerkrachten klinkt het alvast als muziek in de oren, omdat dit de werkdruk deels zal wegnemen. "Het is inderdaad een extra element in de toolbox, maar het is fout te denken dat dit de enige evaluatievorm kan en zal worden," benadrukt De Bruyckere. "Je moet nog altijd observeren en evalueren als leerkracht, de computer zal bijvoorbeeld geen spreekbeurt verbeteren.

"Het kan dus de werkdruk wegnemen, omdat de toetsen voor een stuk aangeleverd worden, en omdat de verbetering deels automatisch gebeurt, maar een belangrijke stap blijft: wat doe je met de punten? Welke feedback ga je geven? De leerkracht moet dat zelf bekijken, want het kan bijvoorbeeld zijn dat een kind een slechte dag heeft."

Beluister het gesprek met Pedro De Bruyckere via Radio 1 Select (Je hoort er de meest recente fragmenten van Radio 1)

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Radio 1 Select