Binnenkort nieuwe trajectcontroles, maar systemen die sinds 2019 geplaatst werden, werken nog steeds niet

29 december 2020
Er komen heel wat nieuwe trajectcontroles op de Vlaamse wegen volgend jaar, 19 om exact te zijn, daarbij wordt de snelheid van automobilisten over een langere afstand gemeten. In alle Vlaamse provincies wil Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) enkele grote pijnpunten aanpakken. Intussen blijkt wel dat alle nieuwe installaties voor trajectcontroles die sinds 2019 gebouwd werden, eigenlijk niet werken. Dat komt door een softwareprobleem bij de politie.

Minister Peeters heeft 15 miljoen euro om te besteden aan 'handhaving', zowat 4,4 miljoen euro daarvan gebruikt ze voor nieuwe trajectcontroles en camera's, die te hoge snelheid en door het rood licht rijden moeten tegengaan.

Ze doet dat na intens overleg met de lokale besturen en de lokale politiezones, die het Agentschap Wegen en Verkeer hebben getipt over hun 'voorkeuren'. Om zo dan enkele klassieke en al lang aanslepende pijnpunten aan te pakken.

Dat zal onder meer het geval zijn in Kortrijk, op de gewestweg aan de Pottelberg richting Aalbeke. Ook de N8 naar Ninove, eens je afgereden bent van de E40, is in het vizier. Naast de ringweg rond Aarschot, de N12 in Wijnegem én de Noorderlaan in de haven van Antwerpen. Of gewestwegen in Diest, Geraadsbergen en Gingelom, om er maar enkele te noemen.

Bedoeling is dat alle nieuwe trajectcontroles en camera's er in 2021 komen, de lokale politie zal altijd mee kunnen beslissen over de exacte locatie van de camera's.

Belgisch surrealisme

"Verkeersveiligheid is sowieso heel belangrijk en we zien dat overdreven snelheid nog altijd een 'killer' is in het verkeer. Daarom zorgen we voor handhaving in de vorm van controles en camera's. We willen zo de rijstijl van de mensen aanpassen. Het is vaak op steenwegen dat er te snel gereden wordt, daarom ook dat we vooral daar ingrijpen", zegt minister Peeters.

Maar er hangt ook een typisch Belgisch surrealistisch kantje aan de zaak. "We rekenen in heel de aanpak ook op de federale overheid. Wij leveren vanuit Vlaanderen de camera's aan, de 'hardware' zeg maar. Maar de 'software' waarmee die toestellen werken, dat is federale materie en dat loopt niet altijd even vlot."

Voor een trajectcontrole die helemaal operationeel is, heb je namelijk een installatie nodig die door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op de weg gebouwd wordt, en gegevens doorstuurt naar de verwerkingscentra. Zo kan de politie de resultaten van de controles ‘uitlezen' zodat ze boetes kunnen versturen naar mensen die te snel rijden.

Volgens AWV zijn er al bijna 100 van die installaties operationeel, aan hun kant wel te verstaan.

Dat betekent echter niet dat ze ook boetes opleveren. AWV weet eigenlijk zelf niet welke installaties die na 2018 geplaatst werden, werken en welke niet. Dat komt omdat de federale overheid voor het ‘uitlezen’ van de gegevens na 2018 een nieuw software pakket voor de politie moest bestellen, en dat is blijkbaar na twee jaar nog steeds niet in orde. Minister Lydia Peeters heeft nu een dringend overleg gevraagd met de bevoegde federale minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. Dat zou op 6 januari al plaatsvinden.

Beluister hier het interview met mobiliteitsexpert Dirk Lauwers in "De Wereld Vandaag":

Meer op vrtnws.be