Binnenkort scannen winkels uw emoties

3 juni 2015
De presentator van dit programma is een liefhebber van de betere wafel. Of hij er als kind nog één op zou krijgen, kon zijn moeder perfect van zijn gezicht aflezen. En dat is precies wat winkels binnenkort ook kunnen.

Het bedrijf Breko, van ondernemers Stijn Brepoels en Nick Koopmans, ontwikkelde een technologie die het voor handelaars mogelijk maakt uw mogelijke aankopen te voorspellen en te sturen.

Met hun emotiescanner kunnen Brepoels en Koopmans de leeftijd, het geslacht en vooral de gemoedstoestand van de klant z'n gezicht aflezen.

Op dit moment testen ze de technologie uit in een cocktailbar in Bilzen. Zodra u de bar binnenwandelt, weet het personeel of u zin hebt in een klassieker zoals de Manhattan, of eerder in een Green Frog. (We hopen overigens dat u zich in een emotionele toestand bevindt waarin u niet de behoefte voelt om die laatste te bestellen.)

Wat als u met een frons de winkel binnenstapt, hoewel u zich vrolijk voelt? Heeft de scanner uw schelmenstreek door? Wat kunnen winkels met al die informatie doen? En blijft uw privacy gewaarborgd?