Blokker wordt Mega World: alle winkels worden overgenomen, geen ontslagen, maar zal dat lukken?

18 februari 2020
© Siska Gremmelprez (Belga)
Blokker verkoopt al zijn winkels in België en Luxemburg. De 123 vestigingen worden de komende maanden omgebouwd en omgedoopt tot een discountformule, onder de naam Mega World. Dat is goed nieuws voor de 670 werknemers, die vanochtend nog vreesden voor hun job. Maar de hamvraag is: zal dit nieuwe concept slagen?

De Blokker-winkels verdwijnen uit het Belgische straatbeeld. Ze worden verkocht aan Dutch Retail Groep B.V. van de Nederlandse ondernemer Dirk Bron. De winkels zullen worden omgebouwd naar een discountformule op basis van partijenhandel, luidt het in een persbericht.

"Dat doet heel sterk aan Action" denken, zegt retailexpert Gino Van Ossel in 'De Wereld Vandaag'. "Dat betekent dat je een amalgaam van producten gaat krijgen die aan heel scherpe prijzen verkocht zullen worden."

Overnemer Dirk Bron is er alvast gerust op. "Alle winkels blijven open en ik heb er vertrouwen in dat de nieuwe formule zich kan ontwikkelen tot een gezond en winstgevend bedrijf”, laat de overnemer nog weten. "De 123 winkels blijven open en al het personeel blijft in dienst", voegt Eric Vuchelen van de liberale vakbond ACLVB eraan toe.

Zelfs al zou de formule succesvol zijn, dan nog lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat ze na een jaar nog alle 123 winkels open zullen houden.
Retailexpert Gino Van Ossel

Vanochtend vreesden vele werknemers van Blokker nog dat ze vandaag hun job zouden verliezen. Maar tijdens een ondernemingsraad kregen de bonden te horen dat Blokker België wordt overgenomen. Ze kregen meteen de garantie dat er tijdens het eerste jaar geen banen zullen sneuvelen of winkels gesloten zullen worden.

Dat het personeel nu een jaar gewonnen heeft, noemt Gino Van Ossel goed nieuws. Tegelijk is hij sceptisch over de overname. "Zelfs al zou de formule succesvol zijn, dan nog lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat ze na een jaar nog alle 123 winkels open zullen houden, want retail zit in een krimpscenario."

Daarnaast voorziet Van Ossel dat het voor Mega World heel moeilijk zal zijn om een eigen plaats te verdienen in de competitieve discountwereld waar de winstmarges flinterdun zijn.

Beluister het gesprek met retailexpert Gino Van Ossel via Radio 1 Select (Je hoort er de meest recente fragmenten van Radio 1)

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook:

Radio 1 Select