“Blokker wou te graag tonen dat het wél sexy was”

16 november 2018
De winkelketen Blokker, jarenlang een instituut in het straatbeeld, staat te koop. De verliezen bleven maar oplopen. Is dat te wijten aan een slechte reclamecampagne?

Volgens de ceo van Blokker alvast wel. Die vertelde dat het bedrijf slechter ging draaien na een reclamecampagne in 2016, waarvan de bekende Amerikaanse actrice Sarah Jessica Parker (Carrie Bradshaw uit Sex and the city) het gezicht was. Die kan je hieronder bekijken:

“Dat heeft ons veel klanten gekost. Want de perceptie was dat Blokker erg duur was geworden”, aldus de Blokker-ceo in een interview.

Harry Demey van reclamebureau LDV United beaamt dat. “In de sector fronsten we toen ook al de ogen. Door chique, exclusieve spullen te tonen, wou Blokker tonen dat het wél sexy was. Maar dat wijkt af van de echte formule van Blokker. Je weet ook dat Sarah Jessica Parker niet in de keuken staat, en geen poffertjes bakt. Het werkte averechts. Mensen gingen denken dat Blokker een dure winkel was, en bleven weg. Weggegooid marketinggeld, dus."

Clooney 

Demey ziet het wel vaker gebeuren dat merken zich associëren met personen, en dat die keuze niet zo gelukkig uitdraait. “Veel mensen vonden het bijvoorbeeld vreemd dat comedian Philippe Geubels reclame ging maken voor schoenenmerk Bristol. En ook de link tussen Romelu Lukaku en koekenmerk Kinderbueno was raar.”

Een celebrity inhuren kan werken, volgens Demey. Maar dan moet die wel een link hebben met het product. “George Clooney, die reclame maakt voor Nespresso, is een goed voorbeeld. Hij heeft stijl, en dat past wel bij dat product. Hij heeft aantrekkingskracht op vrouwen, en geen averechts effect op mannen.”

Herbeluister

Lees ook