Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Wereld Vandaag

#BookTok zet jongeren aan het lezen, vooral in het Engels: "Speciale plek in de winkel voor TikTok-boeken"

di 3 mei - 6:15

Zowel in België als in Nederland lezen alsmaar meer jongeren boeken in het Engels. Dat komt onder andere door de video-app TikTok, waar jonge lezers hun leestips met elkaar delen met de hashtag #BookTok. Ook boekenwinkels gaan nu mee in die trend. "Ik heb zelfs een TikTok-plekje waar ik die boeken verzamel", vertelt Wouter Cajot, uitbater van de Antwerpse boekhandel 't Stad Leest.
Boeken

In Nederland merken ze het al langer: jongeren lezen graag boeken, maar dan wel in het Engels. Eén op de zes verkochte boeken in Nederland was anderstalig in 2021, en jongeren hebben een belangrijk aandeel in die cijfers.

Dat merken ze ook bij Standaard Boekhandel. "We zien een forse stijging van het Engelse jeugdboek, zelfs als we cijfers van 2022 en 2021 vergelijken", vertelt inkoopmanager Giovanni Coudeville. "Onze leveranciers merken op een jaar tijd een stijging van 15 procent, dat is gigantisch. Bij Nederlandse jongerentitels merken we die stijging niet."

#BookTok

Ook Wouter Cajot, uitbater van de Antwerpse boekenwinkel 't Stad Leest, kan meespreken over die trend. In "De wereld vandaag" op Radio 1 vertelt hij dat zijn verkoopcijfers van Engelstalige boeken voor jongeren de laatste jaren enorm stijgen.

"Jongeren lezen nog veel, maar anders", zegt Cajot. "Waar ze vroeger boeken als "Oorlogswinter" van Jan Terlouw of een roman van Thea Beckman kwamen halen, vragen ze ons nu om Engelstalige titels die we zelfs niet kenden."

Volgens zowel Coudeville van Standaard Boekhandel als Cajot speelt het sociaal medium TikTok een cruciale rol in dat veranderende leesgedrag bij jongeren. Cajot noemt het zelfs dé grootste reclamecampagne voor Engelse boeken van de jongste jaren. Met de hashtag #BookTok delen jonge lezers via die app hun literaire aanbevelingen, en dat gebeurt vaak in het Engels. "Jongeren geraken zo nóg meer vertrouwd met de taal, geen wonder dus dat ze ook meer in het Engels lezen."

Nieuwe titels én klassiekers

Bepaalde auteurs doen het op TikTok bijzonder goed, omdat ze een jonger lezerspubliek aanspreken. Ze worden massaal gedeeld en zo nóg populairder. Een van die auteurs is de Ierse Sally Rooney, bekend van onder andere "Normale mensen". "Veel jongeren lezen die boeken ook graag in de oorspronkelijke taal, of willen niet wachten op een vertaling."

Er zijn ook heel typische TikTok-boeken. Titels als "Een van ons liegt", "Op het einde gaan ze allemaal dood" en "Wij leugenaars" zijn minder bekend bij het brede publiek, maar doen het op TikTok bijzonder goed. "Van "Een van ons liegt" had ik echt nog nooit gehoord, maar we hebben er dankzij TikTok ondertussen al meer dan 250 exemplaren van verkocht", zegt Cajot.

Maar ook oudere klassiekers komen soms plots weer bovendrijven. Vorig jaar moest uitgeverij Penguin vaststellen dat "Een verborgen geschiedenis" van de Amerikaanse auteur Donna Tartt in het Engels weer volledig was uitverkocht, omdat het toen werd opgepikt op TikTok.

TikTok-tafeltjes

Boekenwinkels gaan daarom alsmaar vaker aan de slag met die TikTok-titels. Ook 't Stad Leest doet dat: "BookTok staat elke maand op onze vergaderagenda. De studenten die bij ons werken houden de vinger aan de pols. Wat hebben we gemist op TikTok? Waar zetten we op in? Die boeken verzamelen we ook op een speciaal plekje in de winkel. Soms zie je zelfs volledig aparte TikTok-afdelingen."

Is het nu zonde voor het Nederlands dat jongeren vaker in het Engels lezen? Volgens Cajot niet, want het ene sluit het andere niet uit. "Als jongeren dankzij TikTok gemotiveerd zijn om Engelse boeken te lezen, zal de drempel ook voor boeken in het Nederlands kleiner worden. Laten we al blij zijn dat ze willen lezen."

Bron: vrtnws.be en 'De Wereld Vandaag'

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet