Boudewijn de Groot - Hoe sterk is de eenzame fietser

4 april 2016
Op vrijdag 8 en zaterdag 9 april staat Boudewijn de Groot in Antwerpen in de Arenbergschouwburg. Zondag 22 mei speelt hij in het cultuurcentrum van Hasselt. En er staan tot eind mei ook nog een pak concerten gepland in Nederland.

Op vrijdag 8 en zaterdag 9 april staat Boudewijn de Groot in Antwerpen in de Arenbergschouwburg. Zondag 22 mei speelt hij in het cultuurcentrum van Hasselt. En er staan tot eind mei ook nog een pak concerten gepland in Nederland.

Mooie aanleiding om in Wonderland een uur lang stil te staan bij een van de mijlpalen niet alleen uit zijn carrière, maar uit de geschiedenis van de Nederlandstalige (pop)muziek.

Toen 'Hoe sterk is de eenzame fietser' in september '73 verscheen, was Boudewijn de Groot net geen dertig. Met 'Voor de overlevenden' en 'Picknick' had hij, met tekstdichter Lennaert Nijgh, al twee bejubelde elpees afgeleverd.

Dankzij songs als Testament, Verdronken vlinder of Welterusten, meneer de president werd hij de Dylan van de Lage Landen, de stem van een generatie en willens nillens een woordvoerder van de protestbeweging uit de sixties.

En dan werd het stil(ler). Het experimentele 'Nacht en ontij' volgde, zijn vergeten debuutalbum werd heruitgebracht als 'Apocalyps' en er verschenen twee verzamelplaten. De Groot probeerde het tussendoor ook even in het Engels, maar toen dat met een sisser en een kater afliep, pikte hij de draad weer op.

'Hoe sterk is de eenzame fietser' was een instant classic. De titelsong 'Jimmy' effende het pad en charmeerde- zoals de gitaarsolo in 'Terug van weggeweest' - bovendien ook het rockminnend publiek. Liefhebbers van het luisterlied vonden dan weer hun heug in ballades als 'Ik zal je iets vertellen', 'Het Spaarne' of 'Wat geweest is, is geweest'

De Groot werkte ook niet langer exclusief met Lennaert Nijgh. Zijn toenmalige schoonbroer Ruud Engelander leverde originele teksten en vertalingen van William Blake aan.

Wonderland ontvangt vanavond van negen tot tien Boudewijn de Groot in een studio in Amsterdam. Samen met Ward Bogaert luistert hij naar songs uit de plaat en blikt hij terug op dat scharniermoment in zijn carrière, aangespoord door citaten van bevoorrechte getuigen.