"Bruggen in Vlaanderen te weinig gecontroleerd op stabiliteit en slijtage"

25 februari 2020
De bruggen in Vlaanderen krijgen te weinig controles op stabiliteit en slijtage. Dat blijkt uit de cijfers van Vlaams minister van Openbare Werken Lydia Peeters. Agentschap Wegen en Verkeer werkt nu met een prioriteitenlijst.

Het is Vlaams SP.A-parlementslid Hannes Anaf die alarm heeft geslagen. In een parlementaire vraag bekritiseerde hij de gebrekkige staat van veel bruggen én vooral de beperkte frequentie aan controles van die bruggen. Een rapport van de bevoegde Vlaamse minister Lydia Peeters (Open VLD) bevestigt de problemen.

Het is vooral in de provincie Antwerpen dat de controles mangelen. Goed 41 procent van de bruggen daar is de voorbije 3 jaar niet meer gecontroleerd. Kan tellen natuurlijk, al is het in de andere provincies wel anders. In Vlaams-Brabant bijvoorbeeld is 12 procent van de bruggen niet meer gecontroleerd. In West-Vlaanderen cirkelt het rond de 24 procent.

Dat is net iets beter dan het Vlaams gemiddelde: van de 1.004 bruggen die onder het Agentschap Wegen en Verkeer vallen, zijn er 262 niet meer gecontroleerd de afgelopen drie jaar,. Dus, zeg maar 1 op de 4 bruggen in Vlaanderen is recent niet meer bekeken.

Er is een lijst van 'prioritaire kunstwerken', 26 bruggen die we nauwlettend in de gaten houden

Hoe verklaar je dat dan? "Het is zo dat we sinds een tijd bruggen pas om de vijf jaar controleren en niet meer om de drie jaar. Dat is een politieke keuze voor alle duidelijkheid. Maar we hebben een lijst van "prioritaire kunstwerken". Dat zijn in totaal 26 bruggen waar extra nauwlettend wordt op toegekeken", zegt Veva Daniels van Agentschap Wegen en Verkeer.

"Onder die 26 bruggen zitten het viaduct van de E17 in Gentbrugge, dat in april al wordt aangepakt, naast de brokkelbrug over de E313 in Wommelgem. We hebben die prioritaire plekken echt wel in onze focus. Maar we kunnen natuurlijk alleen maar werken met het personeel en de middelen die we hebben, we kunnen nu eenmaal niet alles doen."

Met die prioriteitenlijst wil het Agentschap Wegen en Verkeer grote en gevaarlijke incidenten vermijden.

Bron: VRT NWS & De Ochtend

Beluister het volledige gesprek met Hannes Anaf:

Lees ook: