Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Alles begint bij luisteren

ontbreekwoordenboek

Radio 1 Sessies

album van de week

classic album van de week

De Ochtend

Brussel voert druk over slimme kilometerheffing op, maar Groen en Open VLD botsen

wo 28 aug. - 9:23

De Brusselse regering denkt eraan om nog deze legislatuur een stadstol in te voeren voor wie de hoofdstad met de auto binnenrijdt.
© Belga (Nicolas Maeterlinck)

De Brusselse regering wil de verkeersfiscaliteit in de hoofdstad vergroenen en denkt daarom aan een slimme kilometerheffing. Dat is een belasting waarbij autobestuurders betalen per gereden kilometer, rekening houdend met het tijdstip, de plaats en de uitstoot.

Brussel hoopt dat eigenlijk samen met de andere gewesten te regelen, maar het is een groot vraagteken of de nieuwe Vlaamse regering zo'n kilometerheffing gaat invoeren. Ontslagnemend Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) stapte eerder dit jaar af van het idee.

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) zet door met het idee en verwijst daarvoor naar het Brusselse regeerakkoord. "We hebben daarin gezegd dat we iets moeten doen aan de mobiliteit en de schone lucht. De eerste stap die we willen zetten is met de andere gewesten. Dan gaan we kijken wat we in Brussel kunnen doen."

"Iedereen die regelmatig naar Brussel komt, weet hoe groot filedruk is. Iedereen die er woont of werkt, weet dat de luchtkwaliteit heel slecht is. We moeten daar antwoorden op bieden. De slimme kilometerheffing is daar een antwoord op ", verdedigt minister Van den Brandt het idee.

Tarief?

Een concrete uitwerking is er nog niet. "Het model dat we gaan uitwerken zal in eerste instantie hopelijk samen met Vlaanderen kunnen zijn. Wat het in Brussel kan betekenen, daarvoor is het op dit moment nog te vroeg. We wachten op een Vlaamse en Waalse regering", stelt de Brusselse minister van Mobiliteit.

Tolpoorten zouden er niet komen bij het binnenrijden van Brussel. De gewestregering zou daarentegen gebruik willen maken van het netwerk van slimme camera's die nummerplaten herkennen. Dat systeem wordt nu al gebruikt voor de lage-emissiezone en zou worden uitgebreid.

In welke zones de tol zou gelden, is ook nog niet beslist. En ook over de tarieven staat nog niets vast. "Maar we kunnen variëren afhankelijk van spits- of daluren, de plek van het binnenrijden, de uitstoot norm en de grootte of het vermogen van de wagen", aldus Brussels minister Van den Brandt. "Het is niet de bedoeling dat het een stadstol met één vast tarief wordt", zegt Elke Van den Brandt in de krant De Tijd.

Quid Vlaamse pendelaar?

Voor Brusselaars zou de tol gecompenseerd worden door de hervorming van verkeersbelasting. Maar wat dan met de duizenden Vlaamse pendelaars die elke dag naar Brussel komen?

"Ik ga ervan uit dat als Vlaanderen meestapt in de kilometerheffing de Vlaamse regering tegelijk een verlaging van een aantal belastingen zal doen", stelt Elke Van den Brandt.

Sven Gatz: "Voorbarig"

Brussels minister Sven Gatz (Open VLD) vindt de verklaringen van zijn Groen-collega Elke Van den Brandt over een Brusselse stadstol "voorbarig". Zo laat hij in een korte reactie aan persagentschap Belga weten. Gatz moet als minister van Financiën mee instaan voor de uitwerking van een dergelijke maatregel.

"In het Brussels regeerakkoord staat dat het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het Nationaal Klimaatplan zal overleg plegen met het Vlaamse en het Waalse Gewest over een mobiliteitssturende slimme kilometerheffing. Zolang de Vlaamse en de Waalse regering niet gevormd zijn en zolang dat overleg niet heeft plaatsgevonden, is elke verklaring van leden van de Brusselse regering hierover voorbarig."

Meer commentaar wenst minister Gatz voorlopig niet te geven.

Beluister het interview met Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in 'De Ochtend':

Bron: vrtnws.be en 'De Ochtend'

Lees ook:

Lees ook:

Blijf op de hoogte

Ontdek de beste podcasttips, beluister het meest recente nieuws en doe mee aan exclusieve acties.

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet