Cash for car komt heel traag van de grond

10 januari 2020
Twee jaar na de invoering van cash for car komt het systeem maar heel langzaam van de grond. HR-bedrijf SD Worx, dat een derde van alle lonen in de privésector verwerkt, telt nu 540 gevallen. Dat is minder dan 1 procent.

Met cash for car kan een bedrijfswagen ingeleverd worden in ruil voor een bedrag in cash. Maar weinig werknemers zijn bereid om hun bedrijfswagen helemaal te laten vallen. HR-bedrijf SD Worx, dat een derde van alle lonen in de privésector verwerkt, telt nu 540 gevallen. Dat is minder dan 1 procent van het aantal werknemers met een bedrijfswagen van de klanten van SD Worx.

"Het is wel een verdubbeling ten opzichte van juli vorig jaar", zegt Veerle Michiels van SD Worx. Sinds juli begint het aantal echt te stijgen. Op het totale aantal werknemers met een bedrijfswagen blijft dat een druppel op een hete plaat. Maar intussen heeft toch een flink aantal mensen hun bedrijfswagen ingeleverd."

Drastisch

Dat cash for car traag van de grond komt, valt te begrijpen. "Het is een heel drastische maatregel, verduidelijkt Michiels. "De werknemer moet zijn bedrijfswagen volledig inleveren in ruil voor cash. Een auto inleveren gebeurt doorgaans pas als die wagen einde lease is. En leasecontracten lopen gemiddeld over vier jaar. Dus werknemers moeten vaak even wachten vooraleer ze cash for car kunnen gebruiken." Ook de werkgevers moet hun mobiliteitsbeleid aanpassen aan cash for car. En dat neemt wel eens wat tijd in beslag.

Mobiliteitsbudget

Ook het mobiliteitsbudget, waarbij werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een milieuvriendelijker model in combinatie met duurzame alternatieven zoals een treinabonnement of een fiets, kent een moeizame start. SD Worx telt voorlopig amper 15 werknemers bij 8 bedrijven die er gebruik van maken. Het mobiliteitsbudget is wel pas in april 2019 van start gegaan.

Bron: VRT NWS

Beluister het gesprek met Maggie De Block in De Ochtend:

Lees ook:

Radio 1 Select