Chef Al-Jazeera zet stap opzij

21 september 2011

Wadah Khanfar (foto), sinds 2006 algemeen directeur van de Arabische nieuwszender Al-Jazeera is opgestapt, en vervangen door een lid van de Qatarese koninklijke familie.

Khanfar was in opspraak geraakt door een document dat door Wikileaks gelekt is. Daarin staat onder meer dat de voormalige baas van Al-Jazeera was ingegaan op een Amerikaans verzoek om bepaalde berichten aan te passen of te verwijderen.

Volgens Al-Jazeera had Khanfar in juli al aangegeven dat hij wilde vertrekken. Het doel om van Al-Jazeera een 'global media leader' te maken was immers bereikt. Over Wikileaks geen woord. Khanfar twitterde "Entertained by all the rumors of why I have resigned. #whatdoyouthink? :-)"

Wat er ook van zij, die wikileaks-cable bestaat. Toch vreemd voor een zender die nog niet zolang geleden nog "Taliban TV" werd genoemd. En wat te denken over de onafhankelijkheid van een nieuwszender uit geleid wordt door "a Qatari businessman and member of the royal family".?

Lees en beluister ook

Radio 1 Select